Uit de kunst (38): massief kunstwerk over drie staties
Een metershoge triptiek kijkt neer over een voormalige Jezuïetenkapel in Missouri in de VS. The 11the, 12th and 13th Stations of the Cross for Latin America: La Pasión is een drieluik van kunstenaar Michael Tracy. In zijn kunst verkent hij de grenzen van oude (religieuze) betekenissen en geeft hij nieuwe invullingen aan heilige objecten.
Kunstenaar op de grens
Michael Tracy werd geboren in Ohio en woont nu in San Ygnacio, een kleine stad die aanschurkt tegen de grens met Mexico. Het valt niet te verwonderen dat thema's als politieke onrust, sociaal onrecht en lijden opduiken in het werk van de kunstenaar. In zijn werk speelt hij wel vaker met het begrip grenzen en zoekt hij de onrust en spanning op tussen geweld en verlossing.
In dit drieluik toont Tracy de elfde, twaalfde en dertiende statie van de kruisweg van Latijns-Amerika. Een blikken omlijsting verwijst naar de oude inkaderingen van Mexicaanse katholieke kunstwerken.
Anders dan op de klassieke uitbeeldingen van Jezus' lijdensweg krijg je hier geen heiligen vol smart te zien, maar een woelig geheel van textiel, hout en glas.
En dat doet hij op grote schaal, want om deze knoert van een kunstwerk binnen te krijgen in de expo-ruimte moest een gat in de muur gemaakt worden (foto). Sindsdien kijkt het kunstwerk uit over de ruimte, als een ultiem focuspunt op de achterwand. Toch dringt de ware impact van het werk pas door wanneer je er vlak voor staat en de onrust in de textuur voelt.
MOCRA
Tracy's triptiek hangt in het MOCRA (Museum of Contemporary Religious Art) dat in de Fusz Memorial kapel zit op de universiteitscampus van Saint-Louis. Jarenlang gebruikten de Jezuïeten die hier studeerden de kapel om te bidden, vandaag dient ze als tentoonstellingsruimte voor religieuze kunst. Het MOCRA wil de dialoog aanwakkeren door werk te tonen van kunstenaars die hun expressie zoeken in religieuze of spirituele dimensies, 'ook al doen ze dat op een heel andere manier dan voorgaande generaties'.