Ook zij roepen op om kramp rond religie af te leggen
Emmanuel Macron in een toespraak tot de Franse bisschoppen • De bevolking heeft een ander perspectief op de mens nodig dan alleen het materiële. Er moet een andere dorst worden gelest, de dorst naar het absolute. Het gaat niet om bekering, maar om een geluid, samen met anderen, dat nog steeds over de mens durft te spreken als een levende geest.
Deze uitspraak is geen aanval op de laïcité. Secularisme is niet bedoeld om de spiritualiteit die veel medeburgers voedt, uit de samenleving te bannen.
[...] Door bewust mijn ogen te sluiten voor de spirituele dimensie van katholieken in hun morele, intellectuele, familiale, professionele en sociale leven zou ik mijzelf veroordelen tot een beperkte blik op Frankrijk. Het zou betekenen dat ik het land, zijn geschiedenis, zijn burgers negeer en onverschilligheid voorwend. Ik zou mijn opdracht niet serieus nemen.
[...] De relatie tussen Kerk en staat is verslechterd en het is belangrijk voor ons en voor mij om die te herstellen.
Lees de hele toespraak van Emmanuel Macron op La Croix (in het Frans).
Gie Goris in Mo* • Zou het niet beter, vruchtbaarder en leerrijker zijn om de verdediging van de seculiere verworvenheden zoals de scheiding tussen religie en staat samen aan te pakken, en dus ook te vertrekken van een meervoudig perspectief op die taak?
Aangezien de gedachten vrij zijn onder een seculiere ordening, zijn ook de gedachten over de seculiere ordening zelf vrij, toch?
[De angst voor een aanval op de seculiere staat] belet vooruitgang in de werkelijke wereld, in plaats van verworven vooruitgang te verdedigen. Want als een grote en groeiende groep mensen niet mag meespreken, wordt secularisme dan niet inderdaad een instrument van uitsluiting?
Kelly Keasberry en Hayat Elmacraee • De Facebookgroep Vrome vriendinnen ontstond een tweetal jaar geleden en telt nu 92 islamitische en christelijke vriendinnen. We bespreken onderwerpen uit de actualiteit, vragen elkaar raad over elkaars religie en cultuur. Ons doel is om meer eenheid te brengen in een samenleving die erg verdeeld is. En om begrip te creëren voor religies en voor mensen die religieus zijn.
Vorige week schreven we met negen vrouwelijke theologen een open brief naar aanleiding van de heisa rond de Islampartij in Wallonië. Ons standpunt: Het is jammer dat we niet eens de kans kregen de mensen en hun motivaties beter te leren kennen, omdat bepaalde standpunten meteen uitgelicht en veroordeeld werden. Hetzelfde kun je zeggen over de chassidisch-joodse kandidaat op de CD&V-lijst in Antwerpen deze week.
Met blind oordelen zonder luisteren komen we geen stap verder.
We zouden liever hebben dat journalisten en politici in dergelijke gevallen vragen gaan stellen en een gesprek op gang brengen. Is een hand geven essentieel aan onze democratie of kun je ook op een andere manier beleefd groeten? Wordt de scheiding tussen mannen en vrouwen op het openbaar vervoer voorgesteld om te discrimineren en te onderdrukken of vanuit een terecht zorg? Staan de ideologische of religieuze opvattingen van deze mensen gepast handelen in de weg? Die vragen worden niet gesteld, omdat religie taboe is. En dat leidt alleen maar tot meer polarisatie en uitsluiting.
Lees het standpunt van 'Vrome vriendinnen' naar aanleiding van de oprichting van de Islampartij.
Filosoof Guido Van Heeswijck in Knack • Traditioneel wordt een seculiere samenleving verbonden met de aanvaarding van een aantal centrale waarden, zoals de scheiding tussen kerk en staat, de gelijkwaardigheid van alle mensen, het recht op vrije meningsuiting, enzovoort. Door deze seculiere waarden op één lijn te plaatsen en een gelijkaardig statuut te verlenen, wordt echter verwarring in de hand gewerkt.
Er is behoefte aan een conceptuele verheldering die stoelt op een onderscheid binnen deze seculiere waarden.
De doeleinden van een seculiere samenleving zijn het bevorderen van waarden als wederzijds respect en gewetensvrijheid; de middelen die daartoe moeten leiden zijn de scheiding tussen kerk en staat. Er zijn nu twee manieren om met dit onderscheid om te gaan: de middelen worden ondergeschikt aan de doeleinden of omgekeerd.
[In Vlaanderen wordt de seculiere staat] gaandeweg een secularistische staat, waarin een religieus standpunt in de publieke ruimte als een speciaal geval wordt gezien en niet als een levensbeschouwing die gelijkwaardig is aan niet-religieuze standpunten. Onder het mom van neutraliteit wil men deze secularistische visie nu grondwettelijk verankeren. [...] Neutrale mensen en neutrale staten bestaan niet. Onder het mom van neutraliteit verkondigen ze fanatiek hun eigen waarheid.