30 uur vasten en gebed voor Gaza - Sint-Carolus Borromeuskerk 3 en 4 oktober - Antwerpen
Op vrijdag 3 oktober start om 12 uur een periode van 30 uur vasten en gebed voor Gaza. Onze bisschop, Johan Bonny schrijft:
Het oorlogsgeweld in Gaza woedt in alle hevigheid voort. Dagelijks horen en zien we het in de media. Tenminste, zolang daar nog journalisten actief kunnen zijn. Het ergste menselijke leed moet immers nog komen. Nu bijna alle gebouwen verwoest en onbewoonbaar zijn, moeten de overgebleven inwoners nog verdwijnen. Uitgehongerde en uitgeputte mensen, kapot van de onophoudelijke bombardementen. Bejaarden en mensen met een beperking, zonder vervoer en toevlucht. Gewonde en gekwetste personen, volwassenen en kinderen, die niet meer kunnen stappen. Duizenden onschuldige burgers zonder uitweg en zonder toekomst. Willen of niet, ze moeten verdwijnen, op leven en dood. De komende winter wordt een van de meest gruwelijke en mensonterende in de geschiedenis van het Midden-Oosten.
Paus Leo roept alle christenen en mensen van goede wil op om te vasten en te bidden voor vrede. We smeken de Heer, zegt hij, ‘ons vrede en gerechtigheid te schenken en de tranen te drogen van hen die lijden onder de voortdurende gewapende conflicten’. We sluiten ons bij deze oproep aan, meer bepaald op vrijdag 3 en zaterdag 4 oktober 2025. In de kerk van Sint-Carolus Borromeus in Antwerpen zullen mensen dertig uur vasten, uit solidariteit met allen die lijden onder het geweld in Gaza. Ook zullen we een stiltecirkel vormen voor de kerk. Op zaterdag zullen we de namen voorlezen van meer dan 12.000 kinderen onder de 12 jaar, Joodse zowel als Palestijnse kinderen, die het leven lieten in dit conflict. Ze vertegenwoordigen slechts een deel van de ruim 60.000 slachtoffers die er sneuvelden, onder wie ongeveer 19.000 kinderen en jongeren.
Ik dank Pax Christi Vlaanderen, de Sant’ Egidio beweging, Broederlijk Delen en Attent Bisdom Antwerpen die voor dit belangrijke religieuze moment de handen elkaar slaan. Iedereen is welkom om aan te sluiten, zowel aan het volledige programma als aan een onderdeel ervan. Op elk uur kan u op vrijdag 3 of zaterdag 4 oktober aanstaande de kerk van St. Carolus Borromeus binnenlopen, als teken van verbondenheid en voor een moment van gebed.
Dank bij voorbaat aan allen die mee willen ‘vasten en bidden voor Gaza’, in deze dramatische dagen voor heel de mensheid. Omdat de vrede niet vanzelf zal komen.
Op de webpagina: https://www.paxchristi.be/30u wordt het programma concreet aangekondigd, als alle afspraken rond zijn, zoals bijvoorbeeld voor de stiltecirkel. Staat al vast:
Vrijdag 3 oktober
start om 12 uur met gebed en zang, voorgegaan door bisschop Johan Bonny.
vanaf 12.30 uur tot 22 uur: getuigenissen, poëzie, actueel video- en fotomateriaal, waaronder 'de film "No other land" ingeleid door Broederlijk Delen
- De kerkdeuren gaan dicht om 22 uur.
Zaterdag 4 oktober
vanaf 9 uur: kerkdeuren weer open.
om 9.45 uur: kort persmoment, waarna bisschop Johan Bonny begint met het voorlezen van namen en leeftijden van kinderen (-12 jaar) die gestorven zijn op 7 oktober 2023 en daarna. Het voorlezen van de namen gaat door tot 17 uur, waarna bisschop Bonny een slotgebed uitspreekt.
Wie blijft overnachten brengt zeker een slaapzak en kussen mee, en klein toiletgerief. Een toilet is aanwezig in de kerk. Ook wordt koffie, thee en water voorzien. Wil je hieraan deelnemen, schrijf je dan in bij Pax Christi Vlaanderen via deze link (invulformulier onderaan de pagina over de actie): https://www.paxchristi.be/30u.
Een A5 - flyer om verder te verspreiden vind je hier: klik (pfd)




