In memoriam E.H. Stan Dries (12 juni 1942 - 23 maart 2025)
Op 23 maart overleed in Turnhout E.H. Constant (Stan) Dries, priester van ons bisdom en sinds 2018 meewerkend priester in onze pastorale eenheid. Hij werd geboren in Dessel op 12 juni 1942 en tot priester gewijd in Retie op 25 juni 1966. De uitvaartliturgie vond plaats in Witgoor op zaterdag 29 maart.
Stan was bijna 60 jaar priester. Vanuit zijn thuisparochie Witgoor-Dessel trok hij na zijn wijding eerst als onderpastoor naar Rijkevorsel, Brecht en Essen. Nadien werd hij er pastoor. Stan bleef zijn priestertaken opnemen in de Noorderkempen, ook Kapellen en Kalmthout kwamen erbij. Hij was deken in het voormalig dekenaat Essen (1992-1997) en het voormalig dekenaat Noorderkempen (2005-2009) en streekvicaris in de voormalige Regio Noord (1997-2004).
Een familieman
Doorheen al die jaren in de Essen en omgeving bleef de band met zijn familie heel sterk. Het grote gezin bestond uit 14 kinderen. Stan had 3 broers en 10 zussen. Elke zondag probeerde hij thuis te zijn in ‘zijn Witgoor’. Zijn zus Lea en zijn petekind getuigden in de afscheidsviering over Stan als broer en nonkel, met grote en kleine verhalen van zijn warme aanwezigheid. Hij was degene die alle belangrijke momenten in de familie meemaakte. Hij doopte de (klein)kinderen, zegende huwelijken in en ging voor in uitvaarten.
Meewerkend priester
In 2018 keerde Stan terug naar de plaats waar zijn wieg had gestaan. Zijn welverdiende pensioen ging in. Maar Stan ging niet echt op pensioen, hij deed het rustiger aan maar hij bleef de priester die hij heel zijn leven was geweest, in hart en nieren. Stan was een tochtgenoot én een voorganger. Het verhaal van de Emmaüsgangers verbeeldt dit mooi. Net als Jezus ging Stan als pelgrim met mensen op weg, hij luisterde naar hun verhalen, stapte met hen mee en onderweg getuigde hij van zijn eigen inspiratie als gelovig christen. Zo was hij een tochtgenoot voor ontelbaar veel mensen. Daarvoor kunnen we alleen maar dankbaar zijn! Maar Stan deed nog meer, hij wees mensen ook de weg naar Jezus, die voor hemzelf de weg naar God betekende. Zo nam hij ook de rol als voor-ganger op. Hij ontsloot de schriften, ging voor in de eucharistie en deelde het brood met zijn parochianen en mede-christenen. Die dubbele rol bleef Stan ook vervullen na zijn pensioen. En daarvoor past een hartelijke dankjewel.
Stan, dankjewel dat jij onze tochtgenoot en voorganger was.
God zegt ons toe: "Al wie in mij gelooft, zal eeuwig leven!" Daarom durven wij zeggen:
God, wij vertrouwen u Stan toe, neem hem op in uw goedheid.
Christa Damen
Coördinator PE heilige Augustinus


