Solidariteitsbezoek delegatie Belgische bisschoppen aan Oekraïne
Vanaf dinsdag 21 februari tot en met vrijdag 24 februari 2023, trokken monseigneur Bonny, bisschop van Antwerpen, bisschop Lode Aerts (Brugge), Lode Van Hecke (bisschop van Gent) en hulpbisschop Jean Kockerols (aartsbisdom Mechelen-Brussel) op pastoraal bezoek in Oekraïne. Zij gingen daarmee in op de uitnodiging van de Grieks-katholieke Oekraïense geloofsgemeenschappen in hun bisdommen en vooral op die van mgr. Hlib Lonchyna, bisschop voor deze geloofsgemeenschappen in ons land.
Dinsdag ontmoetten zij mgr. Lonchyna in Kiev, waar de Belgische bisschoppen zopas zijn aangekomen. De delegatie trok de afgelopen dagen onder meer nog naar enkele steden. Ze ontmoetten er verschillende burgerlijke en religieuze verantwoordelijken, bezochten er opvanginitiatieven voor vluchtelingen en wezen, en vierden er de eucharistie op diverse plaatsen.
Solidariteit
De bisschoppen willen hiermee hun solidariteit betuigen met het zwaar getroffen Oekraïense volk en aan al wie zich inzet voor getroffen medeburgers, zich ter plaatse van de situatie vergewissen en er ook bidden voor vrede ondanks alle ellende en wreedheden die deze verwoestende oorlog met zich meebrengt.
Volg de Kerknet-blog over het bezoek of lees het verslag van het bezoek op de website van de eparchie of het bisdom Sint Volodymyr de Grote in Parijs.
Bisschop van Gent Lode Van Hecke hield tijdens het bezoek van de delegatie een dagboek bij.
- Beluister het interview met mgr. Bonny uit De Ochtend van 23 februari
- Lees meer over de eerste indrukken van bisschop Bonny in dit GVA-artikel (23/02/2023)
- Bisschop Bonny blikt na terugkeer naar Antwerpen terug op zijn bezoek voor ATV (26/02/2023)