Honderden jongeren stappen vurig en bezield door Sint-Truiden
De fakkeltocht, georganiseerd door Kamino Hasselt (jongerenpastoraal) strijkt elk jaar op een andere plaats in Limburg neer en werkt er samen met lokale jongerengroepen, jeugdbewegingen en middenveldorganisaties. De fakkeltocht stond dit jaar in het teken van “Blijf vurig – Blijf bezield!”.
“Blijf!, het jaarthema van Kamino voor 2025-2026, neemt ons met de eerste Johannesbrief mee in het thema van de Liefde. Het thema daagt ons uit om in die liefde te blijven, opdat we in God zouden kunnen blijven. Een stevige uitdaging, in een wereld die zoveel aandacht voor andere dingen vraagt”, vertelt Mariet Grouwels, stafmedewerker van Kamino Hasselt. “Ondertussen roept de geloofsgemeenschap van Sint-Truiden op om bezielde mensen te worden, te zijn, te blijven met het thema van de Trudofeesten “Bezielde stad, bezielde mensen”. Deze twee thema’s brengen we samen tot “Blijf vurig – blijf bezield!”. We dagen de jongeren uit om na te denken over wat hen bezielt, wat hen vuur geeft in hun leven, maar ook over wie of wat hen daartoe inspireert.”
Nadat bisschop Patrick Hoogmartens de jongeren op weg zond vanuit de Onze-Lieve-Vrouwekerk trokken ze door de straten van Sint-Truiden, in het bijzonder langs de abdijtoren, de Sint-Gangulfuskerk en de Minderbroederskerk. Afsluiten deed de fakkeltocht met een gebedsviering in de kerk, gevolgd door een warme kop chocolademelk.
“Het is prachtig om al die fakkels bij elkaar te zien”, vertelt Fre van de catechesegroep van Grote-Brogel. Charlotte vond het bijzonder om tijdens het stille moment in het stadspark te denken aan mensen die het licht verloren hebben, Mathias was dan weer aangenaam verrast dat de zusters Clarissen hen op straat aanmoedigden.
Febe en Margarita, misdienaars in Sint-Truiden waren onder de indruk van de grote groep jongeren die samen met hen wandelde en vierde: “Zo voel je dat je niet alleen bent als gelovige jongere, en dat velen om je heen ook geloven in Jezus.”





