Emeritus aartsbisschop André Léonard (85) komt terug naar België en gaat weer in Namen wonen
Na zijn pensioen tien jaar geleden trok aartsbisschop Léonard naar Zuid-Frankrijk. Hij was er bevriend met de plaatselijke bisschop en kreeg een pastorie toegewezen vlakbij het bedevaartsoord van Notre Dame du Laus. Daar woonde Léonard met zijn huishoudster Veerle Lodrigo, die hem volgde vanuit Mechelen. Hij was ook van plan om er te sterven en begraven te worden.
De nieuwe bisschop van Gap-Embrun wil het bedevaartsoord echter een nieuw elan geven en in de pastorie een zustergemeenschap onderbrengen. Op zijn 85ste mocht de oud-aartsbisschop, hardhorig en slecht te been, echt wel op pensioen, vindt de bisschop.
HUMO citeert een boze Veerle Lodrigo: ‘Ze hebben hem voorgesteld naar een ouderlingentehuis voor priesters te gaan. Ziet u hem functioneren in een omgeving van demente pastoors? Binnen de twee weken is hij dood. Monseigneur had daar geen zin in. En: hij wilde niet van mij worden gescheiden. Ik laat hem ook niet los. Ik heb hem mijn woord gegeven dat ik voor hem zal zorgen, ik houd me aan mijn woord.’
De twee komen nu dus terug naar België, maar zullen toch niet onder één dak wonen, weet HUMO. Voor de oud-aartsbisschop wordt de oude pastorie in Jambes opgeknapt door een jeugdvriend en gepensioneerd bouwondernemer. De bedoeling was altijd al geweest om er oude religieuzen in op te vangen, klinkt het. Veerle kan terecht in een appartement aan de overkant van de straat.
Met de terugkeer van Léonard telt het bisdom Namen nu niet minder dan drie emeriti: Léonard, Pierre Warin en Rémy Vancottem, naast de actieve bisschop Fabien Lejeusne.
Bron: HUMO






