In 2018 doormidden gescheurd, nu hersteld in volle glorie
Na de dramatische gebeurtenis van juli 2018 werd een hoogdringende reddingsoperatie opgezet dankzij het Fonds David-Constant, beheerd door de Koning Boudewijnstichting. Het werkstelt het martelaarschap van de heilige Catharina voor en is van de hand van Theodoor-Edmond Plumier, een van de meest prestigieuze barokschilders van de Luikse School.
Volgens de legende overleefde Catharina van Alexandrië (in het Nederlands ook vertaald als Sint-Katelijne) heel wat pogingen tot executie dankzij goddelijke tussenkomst. Op het paneel zie je haar biddend rechtop, terwijl de beulen naast haar door de bliksem en andere rampen getroffen worden. Maar daar was tot voor kort weinig of niets meer van te zien. Een team van kunstrestaurateurs werkt al sinds november 2019 met kleine scalpel aan het ruim 20 m² grote doek, zittend, kruipend of liggend onder het intense licht van een batterij schijnwerpers.
Het doek was zo zwartgeblakerd dat we de compositie niet meer konden vatten, zegt Audrey Jeghers, de coördinator van de site.
De architectonische details waren bijna onzichtbaar geworden. Het onderwerp en de kleuren herontdekken, was een magisch moment. Audrey Jeghers
Italiaanse barokkerk in nauwe steeg
Wanneer het altaardoek eind 2021 terug in volle glorie op zijn plaats hangt, is de kerk beslist een bezoekje waard. Het gebouw uit de 12de eeuw is nauw ingebed in een onopvallend steegje (Neuvice), en doet denken aan Italiaanse barokkerken. De voorgevel en het orgel zijn geklasseerd en gerestaureerd.
Het bewuste schilderij van Plumier werd onlangs geklasseerd als een Schat van de Federatie Wallonië-Brussel. Het gehele terrein zal binnenkort in zijn volle barokke samenhang worden gerestaureerd.
Bekijk de vooruitgang van de werkzaamheden in een video van de Koning Boudewijn Stichting.