Een bedrijf leiden als christen, zij doen het zó
Mimi Lamote
- CEO Mayerline
- moderetailer
- 47 verkooppunten in België
Na diverse management functies in onder meer C&A, ZNA en Beaulieu sta ik nu aan het hoofd van het modemerk Mayerline. Niet mijn eigen bedrijf, maar ik ben wel verantwoordelijk voor de resultaten van het werk en onze medewerkers.
Een grote zorg voor mij als bedrijfsleider - maar ook als mens en christen - is eerbied en verdraagzaamheid tussen generaties. Millennials zijn opgevoed om sterk voor zichzelf op te komen, wat op zich een goede zaak is. Tegelijk leerden sommigen niet om rekening te houden met anderen of met het grotere geheel. Daardoor komen extra inspanningen dikwijls bij de oudere generatie terecht. Dat botst met mijn rechtvaardigheidsgevoel en met het respect voor anderen dat ik van thuis uit meekreeg.
Zelf ben ik heel katholiek opgevoed. Als puber heb ik me daartegen verzet. Toen ik onlangs afscheid moest nemen van mijn dooppeter ontdekte ik wat het geloof voor hem betekende. Ik besefte dat ik dat voor mezelf nooit echt op zijn waarde onderzocht had.
Voor de mis had ik nooit tijd... Maar vond ik het allemaal echt onbelangrijk? Ik kon niet zeggen dat ik er niets mee te maken wou hebben.
Ik ontdekte de rust die uit liturgie en liturgische muziek spreekt. En dat de waarden die ik koester, zo betekenisvol opwellen uit liturgische teksten. Ik durf luidop de vraag stellen welke cultuur we in de plaats krijgen van die christelijke die we overboord smijten. Is het niet vooral: ieder voor zich? Willen we dat echt?
Nee, mijn motto is niet The sky is the limit. Geef mij maar: Wat je niet wil dat jou geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Patricia Adriaens
- Fribona
- diepvriesproducten voor grootkeuken
- familiebedrijf opgericht door vader Omer Adriaens in 1960
- kmo
Samen met mijn zus run ik het bedrijf vanuit een Bijbels christelijke inspiratie. Bepaalde christelijke waarden zijn ingebakken in het bedrijf, namelijk eerlijkheid, respect, verantwoordelijkheidszin, integriteit en vergevingsgezindheid. Aan dit laatste hechten we nog meest van al belang.
Iedereen maakt fouten. Het is de bedoeling dat we daaruit leren. Daarvoor is een zekere tolerantie nodig. Ik probeer altijd het goede in de mens te zien. Je zal dat wat naïef vinden, maar door het goede te zien, geef je mensen vertrouwen en kracht. Dan voelen ze zich gedragen.
Medewerkers mogen fouten maken, als ze er maar open over zijn.
De mensen voelen snel als je ze respecteert, wat hun taak ook is in het bedrijf, en ze appreciëren dat. Elke werknemer is een schakel in het geheel en samen kunnen ze veel realiseren.
Naast bovenstaande waarden zal ik barmhartigheid niet uit het oog verliezen: zowel binnen als buiten het bedrijf. Zo staat mijn deur altijd open en help ik waar mogelijk. JAHWEH, er zijn voor de ander. Dit alles overstijgt het louter bedrijfsmatige en sociaaleconomische van het bedrijfsleven. Alles zonder het economische uit het oog te verliezen.
Ondernemers worden dikwijls over dezelfde kam geschoren: ’t Is enkel geld dat telt, menen velen. Maar er zijn toch veel waardegedreven ondernemers, voor wie het personeel op een belangrijke plaats staat en die duurzaam ondernemen. Zij zullen er op lange termijn sterker uitkomen.
Zachte waarden renderen economisch en zijn zeker duurzaam.
Bart Vermeulen
- conTeyor
- verpakkingsbedrijf voor grote assemblage industrie
- sinds 2017 ook actief in Verenigde Staten en Mexico
Ik ben partner en technisch directeur bij conTeyor, een bedrijf dat logistieke dragers maakt voor de grote assemblage industrieën. Vanuit die functie bepaal ik ook mee de strategie van het bedrijf.
Mijn geloof in Christus geeft me een diep basisvertrouwen en een positieve kijk op de toekomst. Dit laat toe om het ondernemen aan te durven. Want om als ondernemer te overleven moet je immers iets van jezelf investeren en risico nemen. Je talenten inzetten, of je er nu vijf dan wel twee of maar 1 hebt.
Je moet ook resultaten boeken, heel tastbaar en meetbaar in cijfers. Naar mijn aanvoelen kan dit enkel op een duurzame manier als je een bepaalde passie nastreeft.
Duurzaam ondernemen doe je niet voor het geld op de eerste plaats, maar voor de passie voor een bepaalde bezigheid.
Bij conTeyor gaat het over het realiseren van een goed industrieel product dat onze klanten helpt om groener te transporteren. Iemand zei ooit Don’t do it for the money, do it for love. And if you do it for love, the money comes anyway. (Doe het niet voor het geld maar streef je passie na en als je je passie nastreeft, dan word je daar ook voor vergoed.)
Dit kan je niet alleen. Je moet je passie overdragen en anderen ermee inspireren. Je vormt een team en werkt samen, ook over de grenzen van het bedrijf heen. Je creëert een bepaalde bedrijfscultuur.
Bij conTeyor streven we een cultuur na van vertrouwen, mensgerichtheid, creativiteit. Fouten maken mag en er wordt ingezet om te verbeteren.
Als ondernemer draag je ook een verantwoordelijkheid voor mens en planeet. Beide moeten er beter van worden. Technologisch verandert er veel en snel tegenwoordig. Naast bedreigingen biedt dat enorme kansen om onze christelijke voetafdruk te laten groeien: de arme, aan de kant gezette mens terug kansen geven en laten geloven in zichzelf. Ieder mens moet 100% mens kunnen zijn en zich gewaardeerd weten!