Geert Van Hove: leerkracht stimuleren tot buiten lijntjes kleuren
Het M-decreet werd vorig jaar ingevoerd. Het wil meer jongeren met een beperking naar het gewoon onderwijs loodsen. Alles hangt af van bevlogen mensen, voldoende middelen en de juiste ondersteuning. Geef de mensen in het werkveld de tijd, de ruimte en de middelen om met inclusief onderwijs aan de slag te gaan, dringt Geert Van Hove, docent aan de vakgroep Orthopedagogiek van de UGent, in een interview met Tertio aan. Het is voor alles een genuanceerd verhaal. ‘Voor’ of ‘tegen’: ik word daar moe van. Enkele fragmenten uit het interview.
Wat zegt het onderzoek over inclusief onderwijs?
Je hoort altijd dezelfde mantra’s: inclusief onderwijs doet het niveau dalen, leerlingen met een beperking voelen zich beter onder lotgenoten. Onderzoek toont iets anders (..) Als we het hebben over lotgenoten, dan gaat het over meer dan het louter cognitieve. Een school moet ervoor zorgen dat er echte sociale contacten zijn. De zogenaamde contacthypothese – ‘zet ze samen en het lukt wel’ – werkt niet. Alleen met gemeenschappelijke activiteiten kan je vriendschappen en een sociaal netwerkje opbouwen. Onderzoek over vriendschap wijst uit dat mensen met een beperking weinig schoolvrienden hebben. Dat kan zijn omdat ze thuis worden overbeschermd of omdat ze ver van huis naar school moeten. Sommigen vinden alleen aansluiting bij een groep op het internet.
Hoe omgaan met het cognitieve, wat we op school moeten leren?
Ook daarover gebeurt veel onderzoek. Kinderen leren het meest op een plek waar ze een individueel traject kunnen uitbouwen. Maar het moet natuurlijk ook aangepast worden aangeboden.
Het is een grote uitdaging te kijken naar wat leerlingen wel kunnen leren. Dat vergt een grote flexibiliteit van de leerkracht.
Zijn de contouren van het onderwijs niet te strak om te experimenteren?
Alles gaat terug op het recht van kinderen op onderwijs. Laten we luisteren naar ouders en in dialoog gaan.
Als kinderen met een beperking naar de school om de hoek willen gaan, moet dat kunnen. Maar dat vergt inderdaad overleg met ouders, leerkrachten en kinderen.
Lineaire verbanden in het onderwijs, daar geloof ik niet in (…) Een goede leerkracht komt los van de eindtermen. Een Universal Design for Learning geeft de leerkracht ruimte om te doen wat hij doet. Daarin moet hij/zij worden gesteund als hij/zij eens buiten de lijntjes kleurt. De onderwijsadministratie en de huidige minister beseffen dat we die creativiteit moeten toelaten. Stilaan krijgen de eindtermen de plaats die ze verdienen. Zorg, respect en dialoog zijn cruciaal. Die visie wordt netoverschrijdend gedeeld.
- Lees de integrale tekst van het interview met Geert Van Hove in Tertio
- Het interview maakt deel uit van het dossier Leerzorg op maat, over het M-decreet dat vorig jaar werd ingevoerd. N.a.v. de start van het nieuwe schooljaar polst Tertio betrokkenen uit lager, secundair en hoger onderwijs over wat leerzorg op maat voor hen betekent.
- Bron: Tertio