Kansarmoede en kinderrechten
Hogeschool UCLL organiseert ‘inspiratiedag’ voor leerkrachten van morgen
Van de duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties tot Ketnet en K3. Het kwam allemaal aan bod tijdens de studie- en inspiratiedag From Global Citizen to Global Teacher van hogeschool UCLL, University Colleges Leuven-Limburg. De leerkrachten in spe luisterden naar de uiteenzettingen en panelgesprekken met onder meer onderwijskundige Stijn Dhert, communicatieadviseur en columnist Noël Slangen en kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen. Een infomarkt, een netwerkevent en een reeks interactieve werkwinkels rondden de ‘inspiratiedag’ over wereldleraarschap, kansarmoede en kinderrechten af.
„We willen leerkrachten en partners in onderwijs en welzijn inspireren, motiveren en informeren over het belang van beroepskrachten met een brede en constructieve kijk op de wereld”, zegt Jessie Vos van UCLL-team Move Across Borders. „Werken aan de samenleving van morgen betekent geloven in de groeikansen van kinderen, ook kinderen die opgroeien in kansarmoede.” Het team Move Across Borders van de Lerarenopleiding aan hogeschool UCLL organiseerde de studiedag voor studenten en medewerkers van die lerarenopleiding, leerkrachten en andere spelers uit de Limburgse onderwijs- en welzijnssector.
De uiteenzetting over wereldleraarschap bekeken door een kinderrechtenbril van kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen en Kristel Verbeke maakte indruk. Iedereen kent Verbeke natuurlijk als voormalige zangeres van K3, maar ze studeerde ook voor kleuterjuf. Los van haar link met kinderen en het onderwijs groeide Kristel Verbeke op in een gezin dat het niet te breed had. „We aten thuis vaak spaghetti met bruine suiker en in het zesde middelbaar vertelde mijn vader me dat ik wegens financiële redenen niet mee kon op schoolreis naar Berlijn”, zegt Verbeke. Uiteindelijk liet haar leerkracht Duits Kristel Verbeke de vereiste centen verdienen door te babysitten. „Als leerkracht is het belangrijk dat je je openstelt voor de leefwereld van kansarme kinderen”, zegt Verbeke. „Een kind dat opgroeit in armoede is niet louter slachtoffer. Het heeft evenzeer een mening en talenten.”
„Kinderarmoede is in wezen een schending van de kinderrechten”, weet Bruno Vanobbergen. „Kinderen die in kansarmoede leven, ondervinden problemen inzake wonen, onderwijs, vrije tijd en gezondheid. Op al die vlakken worden hun kinderrechten geschonden.” Vandaag groeit zo’n dertien procent van de kinderen op in een kansarm gezin. „In tien jaar tijd is dat aantal verdubbeld”, zegt Vanobbergen. „We moeten dus dringend op zoek naar manieren waarop we armoedebestrijding structureel kunnen aanpakken.”
Het uitsluiten van armoede, de zorg voor kwaliteitsonderwijs, voor eerlijk werk en economische groei, het verminderen van ongelijkheid en de bekommernis om vrede, veiligheid en sterke publieke diensten waren de centrale thema’s van de ‘inspiratiedag’. Alle hebben ze een link met de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties, waarin leerkrachten en mensen uit de onderwijs- en welzijnssector een belangrijke rol spelen. De duurzame ontwikkelingsdoelstellingen moeten vóór 2030 worden behaald. (sw)