Uit de kunst (18): huilende madonna met spijkers
De Nederlandse kunstenaar Jacques Frenken bewerkte een afgedankt piëtabeeld door er spijkers in te slaan.
Met die bewerking van een eeuwenoude vertolking van het lijden van de madonna geeft Frenken een extra laag aan haar verdriet en accentueert hij dat als het ware.
Frenken maakte het kunstwerk in 1967, in een periode waarin de samenleving steeds minder belang begon te hechten aan de kerk en menig gipsen heiligenbeeld op het containerpark belandde. De kunstenaar verzamelde die beelden en maakte er assemblages van die aanvoelen als pop-art. In de ogen van de kerk sloeg hij de nagel alleszins niet op de kop, want die reageerder allerminst enthousiast.
In 2017 was het beeld nog te zien in de tentoonstelling 'Verspijkerd en verzaagd'. Frenken vertelde in de catalogus over zijn piëta: ‘Ik heb het (afgedankte) beeld weer in ons midden gehaald en de smart die het uitstraalt geaccentueerd met spijkers. Daarmee roep ik opnieuw de hevige emoties op, die men aan de andere kant aan het afzweren is.’ Terwijl de wereld in de jaren 60 misschien nog niet klaar was voor een statement als deze Spijkermadonna, kan Frenkens interpretatie van het oerbeeld van de piëta vandaag aanleiding geven tot een nieuwe zoektocht naar het geloof, of een nieuwe troost en herkenbaarheid van het lijden.