Uit de kunst (22): vrouw aan het kruis?
De Amerikaanse Gary Weisman laat zich voor zijn bronzen sculpturen inspireren door de oude kunsten. Je herkent Griekse vormen, Italiaanse en zelfs Egyptische invloeden in zijn werk. Tegelijk geeft hij zijn kunst een hedendaagse dynamiek, bijvoorbeeld bij A bearer, een beeld dat vandaag nog altijd actueel is.
(lees verder onder de foto)
A bearer is een klein, bronzen beeldje in het Museum voor Moderne Religieuze Kunst in Brussel. Je ziet een naakt vrouwenlichaam dat een houten balk torst en daarbij een positie aanneemt die verwijst naar Jezus aan het kruis. Toch hangt zij niet aan dat kruis, er is zelfs geen sprake van een echt kruis. Het is pas in de schaduw die ze werpt, dat de toeschouwer de twee houten balken met elkaar verbindt tot dat symbool. De vrouw draagt de ene balk als last en trekt de toeschouwer voorbij die eerste aanblik naar een ander betekenisniveau.
De titel van het werk A bearer verwijst letterlijk naar het dragen van iets, maar kan ook 'boodschapper' betekenen.
Weisman verwijst met dit werk naar de rol van de vrouw in de maatschappij, naar haar positie in de kerk ook. Hij gebruikt het symbool van het kruis als verwijzing naar haar toewijding en verzoening. Het staat voor lijden, maar ook voor verlossing. Ondanks het gewicht dat ze draagt, toont A bearer een dynamisch figuur, dat niet vastgeketend hangt en bij momenten zelfs lijkt te dansen.
Typisch voor Weisman is het in de verf zetten van de mogelijkheden van het menselijk lichaam.
Van de draagkracht en de flexibiliteit ook. En in dit geval van de levendigheid van het leven zelf.
Zelf zien?
- A bearer staat in het Museum voor Moderne Religieuze Kunst in Brussel.
- Ontdek het andere werk van Gary Weisman.