Nieuw album van Paul Simon (81) gebaseerd op 7 psalmen
De 81-jarige Paul Simon, ooit de kleine helft van het succesrijke duo Simon & Garfunkel, makers van megahits als The Sound of Silence en Bridge over Troubled Water, mag dan gestopt zijn met toeren, hij blijft onverminderd muziekmaken. Veel muziekliefhebbers, niet in het minst de Simon-fans, kijken nu al uit naar 19 mei. Dan wordt zowel op vinyl, cd als op menig digitaal platform zijn Seven Psalms losgelaten.
Seven Psalms is een 33 minuten durende compositie van zeven psalmen, beginnend met het veelbetekende The Lord, overgaand naar Love Is Like a Braid en vervolgens, My Professional Opinion, Your Forgiveness, Trail of Volcanoes, The Sacred Harp en eindigend met Wait. Het is ‘een prachtig, ingewikkeld gelaagd werk dat het concept van het album overstijgt’, klinkt het uit de promomachine van zijn platenmaatschappij Legacy Recordings. ‘Het is een plaat die een boeiende en meditatieve, bijna hymnische soundscape creëert, met Pauls teksten die het zwaartepunt vormen voor constellaties van geluid. Dit werk tart elke categorizering.’
‘Je kan Paul Simon niet zomaar in een hokje plaatsen’, vindt ook superfan Ivan Verschueren (56) uit Mortsel. Hij maakte 61 optredens mee van Paul Simon, volgde hem bij elk nieuw album op diens Europese tour van Berlijn tot Stockholm – goed voor acht optredens per album – en stak de Grote Plas over om zijn idool te zien optreden in Madison Square Garden in New York. ‘Na het Simon & Garfunkel-tijdperk ging hij solo, schreef hij al zijn nummers zelf en is hij zichzelf blijven herontdekken.’
Ontstaan uit een droom
Voor Seven Psalms zou Paul Simon inspiratie geput hebben uit de psalterium waarvan ongeveer de helft van de 150 psalmen wordt toegeschreven aan koning David. In een video (zie bovenaan deze pagina) vertelt Simon dat de ingeving voor zijn nieuw zevendelig werk in een droom tot hem kwam. Meer precies in de nacht van 15 januari 2019. ‘De droom was zo sterk, dat ik opstond om hem op te schrijven. Eerst wist ik niet wat hij betekende, maar langzaamaan wikkelde hij zich verder af, telkens over een paar nachten per week tussen 3.30 en 5 uur.
De woorden kwamen. Ik schreef ze op, maar wist eerst niet wat ze betekenden.
Gaandeweg begon ik ze bij elkaar te zetten.’
Hij hoopt dat zijn publiek het werk in één beweging wil beluisteren, zodat de flow hen in een droom kan brengen. ‘Als je daartoe bereid bent, ben je bereid om je oordeel te laten vallen’, aldus Simon. ‘Het hele werk is als een ruzie met mezelf over geloof of niet.’
Ooit zei hij dat hij zichzelf niet als gelovig zou omschrijven maar dat ‘het spirituele rijk’ hem wel fascineert. ‘Het is iets wat ik in mijzelf herken, van geniet en niet helemaal begrijp.’
Verwijzingen naar God
Ivan Verschueren: ‘Al vroeg stak Paul Simon zijn fascinatie voor het spirituele niet onder stoelen of banken. In veel van zijn werk zitten verwijzingen naar God en het hiernamaals. Zo zingt hij in de song The Afterlifedat we eerst een formulier moeten invullen om dan in lijn te wachten om door God ontvangen te worden. In The Teacher God spreekt hij God aan als zijn leermeester. Op Rhythm of the Saints heeft hij er meerdere keren over. Zo zoekt in het nummerThe Coast een familie muzikanten haar toevlucht in de kleine kerk van Sint-Cecilia, de patrones van de muzikanten, en worden ze vanwege hun toewijding uit de schaduw van het dal naar de verlossing geleid.’
Seven Psalms is Paul Simons eerste studio-album sedert In the Blue Light uit 2018, een album met herwerkingen van oudere nummers, en het eerste met nieuw werk sedert Stranger to Stranger uit 2016.
De lanceringsvideo van Seven Psalms (zie bovenaan deze pagina) bevat scènes uit de aanstaande documentaire In Restless Dreams. In die documentaire – de titel verwijst naar een vers uit The Sound of Silence — In restless dreams I walked alone – wordt de genesis van Seven Psalms getoond.
Simon hanteert zelf allerlei akoestische instrumenten, bespeelt een orgel en laat boeddhistische geluksbelletjes weerklinken.
Voorts coacht hij zangers van het Britse vocale ensemble VOCES8, zingt hij een soort hypnotiserend meditatief lied over vergeving met een groepje kamermuzikanten rond zich en laat zich bijstaan door trompettist Wynton Marsalis en door zijn vrouw Edie Arlisa Brickell, zelf songwriter en zangeres. Met haar zingt hij, hand in hand, onder meer het nummer over Davids heilige harp.
En wordt van de patroon van de zangers, muzikanten en dichters niet toevallig gezegd: ‘Toen David oud werd, maakte hij psalmen’? Alsof ook de oude Paul Simon zijn wilde haren kwijt is.
Verhalenverteller
Het ziet er naar uit dat deze zoon van joods-Amerikaanse ouders, door de Britse krant The Times ooit „the godfather of world music” genoemd, met Seven Psalms weer een parel aan zijn rijkgevulde muzikale kroon prikt. Of frasen die we in de trailer zien — The Lord is my engineer, The Lord is the earth I ride on, The Lord is a face in the atmosphere — de eindmeet hebben gehaald, komen we dus op 19 mei te weten.
Het slotakkoord is voor superfan Ivan Verschueren: ‘Paul Simon omschrijven in één woord? Hij is een storyteller. Telkens zie je een verhaal voor je ogen waarop je kan reflecteren of dat je in je eigen leven kunt gebruiken. Zoals hij is er geen ander.’