Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Abonneer nu
  • Ontvang nieuwsbrief
Search form expand icon
  • Inloggen
  • Digitale krant
Mobile menu expand iconMenu
Mobile menu expand iconSluiten
  • Alle thema's
  • Nieuwsoverzicht
  • Ik wil...
    • E-mailnieuwsbrief ontvangen
    • Vieringen op radio en tv (Kerknet) (externe link)
    • Liturgische kalender (Kerknet) (externe link)
    • Online mijn geloof verdiepen
    • Leren bidden
    • Mijn kindje laten dopen
    • Gedoopt worden
    • Trouwen voor de kerk (Kerknet) (externe link)
    • Uitvaart aanvragen
    • Priester worden (Kerknet) (externe link)
    • Seksueel misbruik melden (Kerknet) (externe link)
    • Aanspreekpunt Homoseksualiteit en Geloof (Kerknet) (externe link)
    • Drukwerk voor mijn parochie (Kerknet) (externe link)
    • Microsite op Kerknet starten (Kerknet) (externe link)
  • Kerk in Vlaanderen
    • Bisschoppenconferentie (Kerknet) (externe link)
    • Aartsbisdom Mechelen-Brussel
    • Bisdom Antwerpen (Kerknet) (externe link)
    • Bisdom Brugge
    • Bisdom Gent
    • Bisdom Hasselt
    • Vicariaat Brussel (Kerknet) (externe link)
    • Vicariaat Vlaams-Brabant en Mechelen
    • Gezinspastoraal - IDGP (Kerknet) (externe link)
    • Jongerenpastoraal - IJD (Kerknet) (externe link)
    • Roepingenpastoraal (Kerknet) (externe link)
    • Liturgie - ICL (Kerknet) (externe link)
    • Catechese - ICC
    • Religieuzen - URV (Kerknet) (externe link)
    • Vorming - CCV (Kerknet) (externe link)
    • Tertio (Kerknet) (externe link)
    • Alle microsites (Kerknet) (externe link)
  • Abonneer nu
  • Ontvang nieuwsbrief
  • Adresboek (Kerknet) (externe link)
  • Mijn parochie (Kerknet) (externe link)
  • Vieringzoeker (Kerknet) (externe link)
Nieuwsoverzicht
Paus Leo XIV
Video
Audio
Bijbelse vragen
Onze tv-tips
Otheo-quiz
previous
next

Wat ‘Populorum Progressio’ ons na meer dan 50 jaar nog kan leren

De encycliek ‘Over de ontwikkeling van volkeren’ blijkt een halve eeuw later verrassend actueel.
Piet De Loof

Piet De Loof

Op 26 maart 1967 publiceerde paus Paulus VI Populorum Progressio. Wat is de betekenis ervan, toen en nu? Filosoof Antoon Vandevelde en communicatiespecialist Benoit Lannoo - actief geweest in missiegeschiedenis, ontwikkelingssamenwerking en politiek - geven duiding bij een document dat toentertijd midden in de actualiteit stond, maar waaruit ook nu nog lessen vallen te trekken.

1. Internationale solidariteit meer dan ooit nodig

In Populorum Progressio roept de paus op tot internationale solidariteit om de toenemende honger en armoede in de wereld in te dijken. De hongerlijdende volken doen thans een dramatisch appèl op de welvarende volken. De encycliek was het begin van een internationale solidariteitsbeweging binnen de Kerk.

Antoon Vandevelde • Ze betekende de overgang van liefdadigheid naar structuren. De paus zegt in de encycliek dat rechtvaardigheid niet alleen een binnenlandse zaak is, maar een internationale. Dat paste helemaal in de tijdsgeest. Het waren de dagen van politiek geïnspireerd geweld in Zuid-Amerika, van de koude oorlog en het einde van het kolonialisme was amper enkele jaren oud. In een tijd van migratiestromen en landen die op zichzelf terugplooien, lijkt die internationale solidariteit opnieuw ver(der) weg.

Benoit Lannoo • De paus was vijftig jaar geleden hoopvol gestemd: een sterkere behoefte aan samenwerking en een diepere zin voor solidariteit zou de overhand krijgen op onderling wantrouwen en internationaal egoïsme.

2. Technologie moet ‘de hele persoon’ ten goede komen

Vooruitgang is een tweesnijdend zwaard, stelde Paulus VI. Technologische vernieuwing en industrialisatie kunnen tot meer welvaart leiden, maar ook tot ongebreideld liberalisme en verwaarlozing van morele en spirituele waarden. Wil er sprake zijn van echte ontwikkeling, dan moet deze alomvattend zijn, d.w.z. gericht op de ontplooiing van iedere mens, en van de gehele mens.

Antoon Vandevelde • Een deel van de ontwikkeling heeft ook ontwrichtend gewerkt. De traditionele kompassen vielen weg, net als vormen van traditionele solidariteit. Er zijn ook dingen ten goede veranderd. 50 jaar geleden was de helft van de wereldbevolking extreem arm. Sindsdien is de wereldbevolking zowat verdubbeld, maar de armoede is gelukkig niet evenredig gestegen - nu is ze nog 10% van de wereldbevolking, al is dat uiteraard nog veel. Ook de levensverwachting is gestegen en de kansen op onderwijs, ook voor meisjes.

Benoit Lannoo • We sussen al te makkelijk ons geweten met overwinningen her en der. Maar de hoofdbekommernis van de encycliek, de structurele onrechtvaardigheid aanpakken, dat is niet gelukt. Wat we ook hebben gedaan of bereikt tot nu toe: het is niet genoeg.

3. Lageloonlanden als de kolonies van vroeger?

Paulus VI roept de rijken op om solidair te zijn. De ‘universele bestemming van goederen’ heeft voorrang op vrije handel. De paus verwijst uitdrukkelijk naar (het einde van) de kolonisatie, waarbij geldgewin vaak overheerste. De wereld is ziek. Haar ziekte bestaat niet zo zeer in het verkwisten van de natuurlijke hulpbronnen of de inbeslagname ervan door enkelen, als wel in het gebrek aan broederlijke gezindheid tussen de mensen en tussen de volkeren. Opvallend: ecologie was niet aan de orde, eerder de boodschap: de aarde is van iedereen, bedien je maar, rijk of arm.

Antoon Vandevelde • Ik was 15 jaar toen de encycliek verscheen. Ik herinner mij dat ik toen een tijdschrift las, Natuur en Techniek, waarin de eerste alarmerende berichten stonden over de milieuproblematiek.

4. Polarisatie is nooit ver weg

In deze verwarde toestand ondergaan velen sterk de betovering van de schitterende maar bedrieglijke beloften van personen die zich voordoen als een nieuwe Messias. Het is duidelijk dat hierin grote gevaren schuilen: heftige reacties onder het volk, oproerige bewegingen en een afglijden naar totalitaire systemen. 

Over politiek gesproken: Lannoo stipt aan dat het ideeëngoed van de encycliek politiek gerecupereerd werd.

Benoit Lannoo • Populorum Progressio heeft vooral mensen geïnspireerd die buiten de kerkelijke structuren werkten. Broederlijk Delen, maar ook 11.11.11. en andere ontwikkelingsorganisaties, hebben vaak christelijke roots. De tekst heeft voor een polarisatie gezorgd. De ideeën zijn gekaapt geweest door ‘links’, dat er volop wilde voor gaan, maar met een vrij exclusieve aandacht voor het structurele. Dat komt soms dicht bij wat we momenteel horen over allerlei lucratieve intercommunales: veel structuur, weinig inspiratie.

Daarnaast is - zeker sinds paus Johannes Paulus II zich op de Latijns-Amerikaanse bisschoppenconferentie van Puebla in 1979 tegen de bevrijdingstheologie kantte - de tegenbeweging gerecupereerd door christelijk ‘rechts’. Armoede zou ‘relatief’ zijn en niet structureel. Je moet volgens de neoconservatieven aan liefdadigheid doen en de armen veeleer ‘responsabiliseren’ dan je om onrechtvaardige structuren te bekommeren.

5. We kunnen beter doen als christenen

Als christen volstaat geen structuur, noch een vrijblijvende aalmoes. Eigenlijk, bepleit Benoit Lannoo, zijn we als christen niet zo best omgegaan met de boodschap van de encycliek.

Benoit Lannoo • Ik zie drie elementen. Ten eerste de caritas, de naastenliefde, waarbij men als christen de mens in nood persoonlijk tegemoet treedt. Ten tweede is er de solidariteit waartoe christenen zich verplicht weten, met alle moyens du bord. Ten derde is er de zorg om de structurele rechtvaardigheid in de wereld. Die nevenschikking is verwaterd. Dat ligt niet aan de tekst, maar aan ons - die de profetische oproep ervan verwaarlozen - en aan de recuperatie die ik hierboven vermeld.’ 

Na Populorum Progressio publiceerde Paulus VI nog twee encyclieken die heel wat stof deden opwaaien: in 1967 Sacerdotalis Caelibatus (over het priestercelibaat) en een jaar later Humanae Vitae (over huwelijk en geboorteregeling). 

Paulus VI stierf in 1978, zijn laatste publiek optreden was de begrafenis van zijn goede vriend Aldo Moro, de Italiaanse politicus die werd ontvoerd en vermoord. Bekijk hieronder het filmpje.

Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.
Laatste aanpassing op 05/05/2025 om 12:13

Lees meer

Jonathan Beyaert, pelgrimspastor in Oostakker en Lourdes

Jonathan Beyaert is pelgrimspastor in Oostakker en Lourdes: ‘Een cadeau dat ik wil doorgeven’

Jonathan Beyaert zet zich voltijds in om Oostakker-Lourdes en de bedevaarten naar Lourdes te waarborgen voor toekomstige generaties.

Kolet Janssen inspireert met haar boek over hoe 'een leuk oud mens' te worden

'De oude dag is niet alleen kommer en kwel. Ook na je 70ste kan je blijven bijleren,' zo getuigt de Leuvense schrijfster enthousiast.

Kolet Janssen.
Eigen kijk

Rookmelders - Kolet Janssen [column]

'Het is veelzeggend dat we de komst van een nieuwe paus eerst aangekondigd krijgen door middel van witte rook'.

Algemeen
  • Contact opnemen
  • Kerk & Leven digitaal lezen
  • Vacatures bekijken
Klantendienst
  • Abonnement nemen of schenken
  • Krant niet ontvangen
  • Verhuis melden
  • Proefnummer aanvragen
Sociale kanalen
  • Facebook (externe link)
  • Instagram (externe link)
  • Twitter (externe link)
  • YouTube
Liturgische hoogtepunten
  • Pasen
Bisdommen
  • Aartsbisdom Mechelen-Brussel
  • Bisdom Brugge
  • Bisdom Gent
  • Bisdom Hasselt
  • Vicariaat Vlaams-Brabant en Mechelen
© Otheo 2025
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Abonnementsvoorwaarden
  • Vacatures
CIM