Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Abonneer nu
  • Ontvang nieuwsbrief
Search form expand icon
  • Inloggen
  • Digitale krant
Mobile menu expand iconMenu
Mobile menu expand iconSluiten
  • Alle thema's
  • Nieuwsoverzicht
  • Ik wil...
    • E-mailnieuwsbrief ontvangen
    • Vieringen op radio en tv (Kerknet) (externe link)
    • Liturgische kalender (Kerknet) (externe link)
    • Online mijn geloof verdiepen
    • Leren bidden
    • Mijn kindje laten dopen
    • Gedoopt worden
    • Trouwen voor de kerk (Kerknet) (externe link)
    • Uitvaart aanvragen
    • Priester worden (Kerknet) (externe link)
    • Seksueel misbruik melden (Kerknet) (externe link)
    • Aanspreekpunt Homoseksualiteit en Geloof (Kerknet) (externe link)
    • Drukwerk voor mijn parochie (Kerknet) (externe link)
    • Microsite op Kerknet starten (Kerknet) (externe link)
  • Kerk in Vlaanderen
    • Bisschoppenconferentie (Kerknet) (externe link)
    • Aartsbisdom Mechelen-Brussel
    • Bisdom Antwerpen (Kerknet) (externe link)
    • Bisdom Brugge
    • Bisdom Gent
    • Bisdom Hasselt
    • Vicariaat Brussel (Kerknet) (externe link)
    • Vicariaat Vlaams-Brabant en Mechelen
    • Gezinspastoraal - IDGP (Kerknet) (externe link)
    • Jongerenpastoraal - IJD (Kerknet) (externe link)
    • Roepingenpastoraal (Kerknet) (externe link)
    • Liturgie - ICL (Kerknet) (externe link)
    • Catechese - ICC
    • Religieuzen - URV (Kerknet) (externe link)
    • Vorming - CCV (Kerknet) (externe link)
    • Tertio (Kerknet) (externe link)
    • Alle microsites (Kerknet) (externe link)
  • Abonneer nu
  • Ontvang nieuwsbrief
  • Adresboek (Kerknet) (externe link)
  • Mijn parochie (Kerknet) (externe link)
  • Vieringzoeker (Kerknet) (externe link)
Nieuwsoverzicht
Paus Leo XIV
Video
Audio
Bijbelse vragen
Onze tv-tips
Otheo-quiz
previous
next

Hoe schrijf je een goede webpagina?

Draag je bij aan de website van je organisatie? Met deze 8 tips til je je webpagina’s naar een hoger niveau.
Sim D'Hertefelt

Sim D'Hertefelt

#1 Kies 1 focus en 1 genre

Een sterke webpagina maakt 1 punt. Waar gaat het over?  Wat is de aanleiding om het hierover te hebben? Wat heb ik hierover te zeggen? Wat wil ik veranderen bij de lezer?

Beperk je in de manier van schrijven tot 1 genre. Bijvoorbeeld: nieuwsbericht, aankondiging van een evenement, blog, interview, opinie...

Ben je al schrijvende nog op zoek naar de stijl of het punt dat je wil maken? Geen probleem. Maar herschrijf dan je pagina als je zover bent. Schrap alles wat niet bijdraagt aan je focus of wat uit de toon valt.

Heb je toch verschillende focussen of genres nodig? Maak er dan verschillende pagina’s van die naar elkaar doorverwijzen.

#2 Vertel de essentie in de titel

Stel dat je je pagina in 1 zin wil vertellen aan een gehaaste vriend of collega. Dat is een goede titel. Neem je tijd om die zorgvuldig te componeren. Want het is het belangrijkste onderdeel van je pagina.

Anders dan in een gedrukte uitgave, verschijnt de titel van een webpagina ook buiten de context van je pagina, bijvoorbeeld in Google zoekresultaten, op je homepagina, in de zoekresultaten van je website, in Facebook bij delen, enz.

Je titel moet op zichzelf betekenisvol zijn.

De titel bepaalt in belangrijke mate of bezoekers doorklikken of niet. Heel korte titels en slimme woordspelingen zijn geen goed idee. Wel in 10 woorden (maximaal 65 tekens) zeggen wat je pagina te vertellen heeft.

Denk er ook aan om trefwoorden te gebruiken waarop mensen zoeken in Google.

#3 Begin met de conclusie

Vertel altijd het belangrijkste eerst:

  • In goede titels en links staan de belangrijkste woorden vooraan.
  • In je pagina zeg je het belangrijkste in de eerste alinea.
  • In elke alinea komt het belangrijkste in de eerste zin.
  • In een lijstje is het eerste punt het belangrijkste.

Een trucje ter controle: knip eens de rest weg en vraag je af of de betekenis nog helder is.

#4 Zorg voor reliëf

Grote lappen tekst zonder onderverdelingen zijn vermoeiend om te lezen op een scherm.

Onderzoek toont aan dat bezoekers je pagina met de ogen scannen volgens een F-patroon. Zie: Text Scanning Patterns: Eyetracking Evidence(externe link).

Ondersteun het natuurlijke scangedrag van lezers door je pagina reliëf te geven met deze hulpmiddelen:

  • Vertel het verhaal van je pagina met tussentitels. Lees een keer de tussentitels zonder de tekst. Kan je het verhaal volgen?
  • Maak gebruik van korte opvallende citaten als je website die ondersteunt.
  • Gebruik opsommingstekens, genummerde lijsten of een tabel.
  • Gebruik vet om de aandacht van de lezer te leiden.

#5 Beperk je opmaakdrang

Gebruik de opmaakmogelijkheden onder punt 3 overvloedig, maar alle andere niet of spaarzaam.

Beperkte opmaakmogelijkheden consequent gebruiken, zorgt voor rust in je pagina.

Gebruik nooit tekstkleur of onderstreept om te beklemtonen. De bezoeker interpreteert dat als een link.

#6 Schrijf linkteksten die op zichzelf betekenis hebben

Bezoekers bekijken vaak de links om snel te beslissen waar ze heen willen. Soms zonder je tekst helemaal te lezen.

Schrijf je links zo dat ze op zichzelf betekenis hebben, ook zonder de omringende tekst. Liever te lang dan te kort.

Goed: Je kindje laten dopen in parochie Assenede-Evergem-Zelzate(externe link)

Minder goed:

  • Meer informatie over het doopsel lees je hier(externe link)
  • Meer informatie over het doopsel(externe link)
  • https://www.kerknet.be/dekenaat-evergem/artikel/we-willen-ons-kindje-la…(externe link)
  • Lees meer(externe link)
  • Klik hier voor meer info over het doopsel(externe link)

Duid aan als een link iets anders doet dan een webpagina openen. Bijvoorbeeld: Partituur van het nieuwe Onzevader(externe link) (pdf).

#7 Kies sterke beelden en maak mooie uitsnedes

Sterke beelden selecteren is een vak apart: beeldredactie. Besteed er zorg en tijd aan.

Geen beeld is soms beter dan een slecht beeld.

  • Let op de beeldkwaliteit: voldoende resolutie, scherpte en licht.
  • Leer beelden lezen en beoordelen. En de taal om over beelden te praten: licht, contrast, compositie, gulden snede, timing, onderwerp, focus…
  • Vraag advies aan een echte beelddenker in je werkkring of familie.
  • Schrijf informatieve onderschriften bij foto’s en video’s.
  • Gebruik alleen beelden waar jij rechten op hebt. Een foto van het internet kopiëren en gebruiken in je webpagina is strafbaar.

Kies uit deze legale beeldbronnen (van goedkoop naar duurder):

  1. Maak zelf een foto of tekening.
  2. Kies een beeld waarvan de rechten zijn vrijgegeven (voor niet-commercieel gebruik). Bijvoorbeeld Wikimedia Commons(externe link), Flickr creative commons(externe link), Pexels gratis stockfoto’s(externe link). Ook YouTubes(externe link) mag je altijd insluiten (embedden) op je pagina.
  3. Koop een foto bij een betalende beeldenbank. Bijvoorbeeld ID Photo Agency(externe link) (Belgisch), GettyImages(externe link), ShutterStock(externe link).
  4. Huur een fotograaf of illustrator in om een beeld voor jou te maken.

#8 Schrijf menselijk

Een vlotte taal is meer dan geen dt-fouten schrijven.

  • Gebruik eerder spreektaal dan schrijftaal. Truc: lees je tekst hardop. Waar klinkt het stroef?
  • Schrijf korte, enkelvoudige zinnen. Splits lange zinnen op.
  • Schrap wollige taal die geen betekenis toevoegt.
  • Vermijd jargon of leg het uit. Bedenk dat niet elke lezer evenveel voorkennis heeft van je onderwerp.
  • Gebruik consequent de je-vorm.
  • Spreek lezers persoonlijk aan. NIET: In de training leren de deelnemers verhalen vertellen. WEL: In de training leer je verhalen vertellen.

Gebruik taalhulpmiddelen:

  • Van Dale online woordenboek(externe link): gratis basisversie, volledige versie betalend.
  • Synoniemen opzoeken(externe link)
  • Schrijfassistent De Standaard(externe link): spellingcontrole, taalarm, Belgisch, herhaling, passief, toon, naamwoordstijl, taaltips…
  • Taaladvies(externe link)

Meer weten

  • 11 tips van marketeers voor geloofwaardige communicatie(externe link)
Laatste aanpassing op 31/05/2024 om 12:01
Algemeen
  • Contact opnemen
  • Kerk & Leven digitaal lezen
  • Vacatures bekijken
Klantendienst
  • Abonnement nemen of schenken
  • Krant niet ontvangen
  • Verhuis melden
  • Proefnummer aanvragen
Sociale kanalen
  • Facebook (externe link)
  • Instagram (externe link)
  • Twitter (externe link)
  • YouTube
Liturgische hoogtepunten
  • Advent en Kerstmis
  • Pasen
  • Pinksteren
  • Hemelvaart
  • Allerheiligen en Allerzielen
Bisdommen
  • Aartsbisdom Mechelen-Brussel
  • Bisdom Brugge
  • Bisdom Gent
  • Bisdom Hasselt
  • Vicariaat Vlaams-Brabant en Mechelen
© Otheo 2025
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Abonnementsvoorwaarden
  • Vacatures
CIM