Trappist is meer dan bier
Trappistenabdijen produceren ook nog andere producten, dat alles beschermd door de Internationale Vereniging Trappist
Tynt Meadow, het bier dat de broeders trappisten van de abdij Mount St Bernard in het Engelse graafschap Leicestershire sinds vorig jaar brouwen, kreeg onlangs het label Authentic Trappist Product (ATP), authentiek product van de trappisten, van de Internationale Vereniging Trappist (IVT). Meteen is Tynt Meadow het twaalfde trappistenbier dat wordt erkend door de vereniging die is gevestigd in ons land.
De kans dat u bij de term ‘trappisten’ niet prompt denkt aan bier is gering. Nochtans maken de broeders en zusters van de cisterciënzerorde van de strikte observantie, zoals de trappisten voluit heten, ook een rist andere producten, van kaas en chocolade over honing en confituur tot kaarsen en schoonmaakproducten. Samen met de erkende trappistenbieren worden al die producten beschermd door de IVT. Leden van die vereniging kunnen daarnaast ook rekenen op de steun en de expertise van hun trappistenbroeders en -zusters.
„In de hele wereld zijn er zo’n tweehonderd trappistenabdijen. Als die dingen produceren, behartigen wij hun belangen”, zegt Valentine Van der Hauwaert, directieassistente van de IVT. „Dat is belangrijk omdat niet elke brouwerij haar bier zomaar ‘trappist’ mag noemen. Net daarom verenigden de zes Belgische trappistenbrouwerijen zich in 1998 in één organisatie, die aanvankelijk de merknaam ‘trappist’ beschermde voor bier, kaas en biergist.”
Dat aanbod werd gaandeweg uitgebreid. „Zo is er in Frankrijk een trappistenabdij waar de broeders met Pasen grote chocoladefiguren maken”, zegt Van der Hauwaert. „Als de beeltenis van die figuren wordt misbruikt, dan reageert de IVT daarop, ook al is die abdij niet aangesloten bij onze vereniging.”
Volgens Manu Pauwels van de brouwerij van de trappisten van Westmalle hebben trappistenabdijen er baat bij lid te zijn van de Internationale Vereniging Trappist. „IVT-leden kunnen immers altijd rekenen op de steun van andere trappistenabdijen”, zegt Pauwels. „Ze staan elkaar daadwerkelijk bij met raad en daad. Sommige abdijen hebben immers niet de commerciële kennis in huis om hun producten te lanceren en succesvol in de markt te houden. Abdijen die daar positieve ervaringen mee hebben, kunnen hun dan adviseren. Die solidariteit is, naast de merkbescherming, een belangrijk aspect van de vereniging.”
Valentine Van der Hauwaert bevestigt dat. „We bogen soms ook op de expertise van externe partners, bijvoorbeeld voor de distributie van producten”, zegt ze. „Zo brachten we onlangs een trappistinnenklooster in contact met grafisch ontwerpers voor het ontwerp van hun labels.”
Over wat een trappistenbier juist is, bestaat verwarring. „Het is alvast geen biersoort”, benadrukt Manu Pauwels. „De naam ‘trappist’ slaat enkel op de herkomst van het bier. Elk bier dat door trappistenbroeders wordt gebrouwen, is in die zin een trappistenbier, ongeacht de soort. Ook daarom riep de Internationale Vereniging Trappist het label Authentic Trappist Product in het leven, een kwaliteitslabel voor alle trappistenproducten. Aan dat label, dat overigens voor beperkte tijd wordt uitgereikt, gaan grondige kwaliteitstests vooraf. Ook al is het dus niet verbonden aan een biersoort, het staat dus toch garant voor een zekere kwaliteitsnorm.”