Vlaming Alexander Simoen studeert aan Sophia Unief in Loppiano
Vlaming Alexander Simoen kon met zijn masterdiploma in politieke wetenschappen zo goed als meteen aan de inslag als projectmanager in een internationale vzw actief in sociaal en duurzaam toerisme. Best een uitdagende job, maar toch voelde ik niet echt tevreden. Iets in mij verlangde ernaar om mezelf te blijven als persoon. Dat had uiteraard ook te maken met onze samenleving. Die holt van de ene crisis naar de andere zonder in te gaan op de dieperliggende oorzaken. Symptoombestrijding noem ik dat. We missen lef, creativiteit, diepgang en visie om nieuwe antwoorden te vinden die ons toelaten om echt in de spiegel te durven kijken, maar die bovendien hoopvol durven vooruitkijken en nieuwe processen in gang zetten.
Alexander volgde enkele seminaries die Focolare België, met centrum in Mariapolis Vita in het Vlaams-Brabantse Rotselaar, organiseert rond de mystieke ervaring van Chiara Lubich (1949-1951, de Italiaanse stichtster van de beweging), en het charisma van de eenheid. Daarbij staat de manier waarop deze spirituele ervaring zich concretiseert in pedagogische, sociale en politieke initiatieven centraal. legt Alexander uit. De seminaries werden begeleid door professoren van de Sophia University en maakten een diepe indruk op mij. Zo vormde zich het idee om daar filosofie te gaan studeren.
Vita e Pensiero
Het Istituto Universitario Sophia is een universiteit in een stadje van nauwelijks 5.000 inwoners opgericht in 2007. Het was een van de laatste wapenfeiten van Chiara Lubich, die overleed in 2008. Ze valt onder de koepel van pauselijke universiteiten en trekt een 200-talstudenten van over de hele wereld. Op de vraag waarin Sophia fundamenteel verschilt van de Vlaamse universiteit waar hij zijn master haalde, antwoordt Alexander: Ik denk dat vooral het ‘nieuwe’ pedagogische project van de unief het verschil maakt voor mij en voor de anderen. Het devies van Sophia luidt: ‘Vita e Pensiero’ (Leven en Denken).
Er wordt evenveel belang gehecht aan het leven binnen de academische gemeenschap als aan het verwerven van kennis.
Het uitgangspunt is dat de zoektocht naar waarheid enkel mogelijk is vanuit een waarachtige dialoog, waarin de wederzijdse liefde van het Evangelie een centrale rol speelt. De universiteit en deze academische aanpak was een uitdrukkelijke wens van Chiara Lubich. Je ziet dat dit, vooral in Italië en binnen de Kerk, ook almaar meer weerklank vindt. Hierin zie je ook het profetische karakter van het project. Ik voel me vaak dan ook geprivilegieerd, ook omdat vele proffen van de ‘oude garde’ nog steeds les geven. Dit zijn steevast gerenommeerde academici en daarnaast mensen uit één stuk, van wie op alle vlakken iets te leren valt! De deur van de proffen staat bijvoorbeeld altijd open voor een gesprek, elk moment van de dag is een mogelijkheid om samen met de anderen bij te leren. Ook de proffen benadrukken vaak hoe hun academisch werk verrijkt wordt door de dynamiek die er tijdens de lessen is.
De ervaring van Sophia gaat veel verder dan de pure academische ervaring. Het is een existentiële ervaring die zowel een intellectuele, spirituele, culturele en emotionele impact heeft op ons zijn en denken. Alexander Simoen