Waarom jongeren religieus geïnspireerde kleding dragen
Zoek op de Chinese webshop SHEIN naar ‘christelijke kleding’ en je krijgt honderden resultaten. Van T-shirts met een inspirerende tekst tot hoodies met een Bijbels spreuk. Tik op TikTok de hashtag #christianfashion (christelijke mode) in en je krijgt 10 miljoen videoclips, vooral van jonge ondernemers die modemerken met christelijke slogans hebben opgericht.
De markt in christelijk geïnspireerde kleding is big business en wordt wereldwijd op vier miljard euro geschat. Sommige merken schenken een deel van hun opbrengsten aan hun parochie of aan christelijke ondernemers.
Bekende webshops zijn in de VS Elly and Grace en Jesus is Lord Clothing. Ook in Europa is het aanbod groot met onder andere Mountain Movers en Eternal Faith. Veel christelijke modehuizen leggen de nadruk op ethisch verantwoorde kleding, waarbij duurzaamheid en eerlijke arbeidsomstandigheden belangrijk zijn. Dit sluit aan bij de Bijbelse waarden van zorg voor de schepping en respect voor anderen.
Een van de populairste merken bij jonge modefans — gelovig of niet — is Fear of God, dat al in 2013 werd opgericht en intussen een grote schare trouwe fans heeft opgebouwd. De prijs van de kledingstukken schrikt hen niet af. Een t-shirt kost al snel 200 euro, maar elke nieuwe collectie raakt vlot uitverkocht. Bekende namen zoals Justin Bieber en Kanye West die met de kleding worden gesignaleerd deden de populariteit exploderen. In mei 2023 schreven de Britse tabloids hele artikels over de lange jas waarin voetballer Kevin De Bruyne zich vertoonde. De jas was van Fear of God Essentials, een goedkoper onderdeel van Fear of God zelf. Hoewel goedkoper met een korrel zout moet genomen worden, want de trench coat kost 450 euro.
Ook in ons land is het merk te krijgen in kleine winkels, meestal pop-ups.
Oprichter Jerry Lorenzo gaat prat op zijn gelovige opvoeding die hem inspireerde om met het modelabel Fear of God te starten. ‘Mijn vader was een professioneel baseballspeler en we verhuisden vaak. Maar wat we thuis altijd hadden, waren elkaar en religie. Op mijn blanke school werd ik blootgesteld aan rock en grunge, in het weekend ging ik naar de kerk en mijn zwarte vrienden luisterden naar hiphop en gospel. Ik ben zwart, maar ik heb vele dingen in mij. Als iemand mij vraagt hoe het christelijk geloof daarin past, dan zeg ik dat het gewoon past omdat het deel is van wie ik ben.’
Christelijk gedachtegoed biedt jongeren houvast in tijden waar menselijk contact en echte vriendschap ondergesneeuwd raken door sociale media.
Linda Van Waesberge
modekenner
Fear of God — letterlijk: angst voor God — lijkt een tegenstrijdige slogan van iemand die beweert christelijk opgevoed te zijn. Maar in een interview met de website van de Britse winkelketen Selfridge verduidelijkte Lorenzo zijn intenties: ‘De naam van het label komt uit een Bijbelse tekst die gaat over wolken, vrede en de duisternis rond het Koninkrijk van God. Ik was op een ochtend met mijn ouders aan het mediteren en we spraken over die tekst. Toen zag ik God voor het eerst als een cool figuur. Fear of God betekent niet angst voor God, maar eerbied en liefde voor God, omdat hij licht brengt in de duisternis.’
Het vermengen van religie en mode doet sommigen - niet onterecht – twijfelen aan de oprechtheid van sommige ondernemers. Tegelijk rijst de vraag wat dragers van de christelijke mode écht hebben met geloof.
‘Uiterlijk vertoon met religieuze elementen, zoals christelijk geïnspireerde kleding, kan je eerder als een grafische en vaak ironische trend ervaren dan dat je het kan zien als een bindmiddel', zegt styliste en modekenner Linda Van Waesberge. ‘Op de naam na zie ik geen christelijk verband in de collecties van Fear of God en de goedkopere — maar nog altijd dure — lijn Essentials. ’
Gedeelde zingeving
Wat bezielt dan jongeren van de zogenaamde Generatie Z om kleren met bijbelse opschriften te dragen in een tijd dat ze zich steeds meer afkeren van de Kerk? In een onderzoek van het magazine Vice zegt 60 % van Generatie Z op zoek te gaan naar spiritualiteit buiten de georganiseerde religie. ‘De katholieke Kerk heeft natuurlijk van haar pluimen verloren door de schandalen’, zegt Linda Van Waesberge. ‘Chiro en grote religieuze internationale bijeenkomsten — de Wereldjongerendagen, nvdr — blijven wel nog populair en zijn een manier om tot gedeelde zingeving te komen. Daar is grote behoefte aan.’
Van Waesberge besluit: ‘We zien dat christelijk gedachtegoed bij jongeren houvast biedt in tijden waar menselijk contact en echte vriendschap ondergesneeuwd raken door sociale media. Om de lichtheid van die socials tegen te gaan, is gedeeld menselijk contact dankzij religieuze symbolen broodnodig.’
Met steeds terugkerende crises onderzoeken jongeren verschillende geloofsovertuigingen en levenswijzen die geruststelling en betekenis kunnen bieden.
Herman Konings
trendwatcher
Trendwatcher Herman Konings verwijst naar Brits onderzoek waarin wordt gezocht naar een verklaring voor de belangstelling die Generatie Z heeft voor religie. ‘Ondanks hun seculiere voorkeuren heeft Gen Z minder vertrouwen in moderne instellingen dan vorige generaties. Met steeds terugkerende crises die deze jongeren het hoofd moeten bieden, onderzoeken velen van hen verschillende geloofsovertuigingen en levenswijzen die geruststelling en betekenis kunnen bieden.’
Jongeren van Generatie Z ontsnappen graag naar andere werelden. Mode is daarbij een middel om het doel te bereiken. ‘De affiniteit van Gen Z met mystiek beïnvloedt de manier waarop zij zich uitdrukken in mode. Ze zoeken troost in spirituele cosplay (gebruikmaken van kleding en accessoires om naar een cultuur of personage te verwijzen, nvdr) als een manier om aan de realiteit te ontsnappen of van identiteit te wisselen’, aldus nog Brits onderzoek.
Tekst: Philippe Ghysens