Renovatiewerken Grootseminarie Brugge zijn een teken van hoop
De voorbereidingen van de renovaties van het Grootseminarie zijn eigenlijk al begonnen in 2018. In zijn beleidsbrief ‘Verdiepen en verbinden’ besliste bisschop Lode om - zoals de andere Vlaamse bisdommen - voor de priesteropleiding samen te werken met het Johannes XXIII-seminarie in Leuven. We spreken met Stefaan Franco, rector van de priesteropleiding in ons bisdom, en Johan De Witte-Vroman, algemeen directeur van het Grootseminarie.
Stefaan • Dit was de aanzet voor een reflectieproces over de vraag wat op het Brugse Grootseminarie nodig was om onze seminaristen in goede omstandigheden te ontvangen.
Johan • Er was heel wat werk om alle kamers leeg te maken en een passende bestemming te vinden voor de inboedel. Uiteindelijk zijn de aannemers aan de slag gegaan in april 2023. Het gebouw zelf is gelukkig in goede staat. Eigenlijk ging het vooral om comfort verhogende ingrepen. Zo werd de lavabo met koud water vervangen door een natte cel met douche, lavabo en - indien technisch mogelijk - ook een toilet.
Hoe is de verhouding met het deel van de opleiding dat in Leuven plaatsvindt?
Stefaan • Onze seminaristen volgen het basisprogramma aan het Johannes XXIII-seminarie in Leuven, maar daarnaast komen ze naar het Grootseminarie voor een diocesaan luik. Dat programma heeft als doel hen thuis te laten komen in ons bisdom in alle facetten. Ook alle engagementsperiodes en stages worden van hieruit ingericht. Half september, bij de start van het academiejaar 2024-2025, zijn de kamers al in gebruik genomen. Deze zijn immers helemaal af, tot en met bedlinnen, handdoeken en douchematje.
Is er iemand die je wil bedanken voor de realisatie?
Johan • We zijn de provincie West-Vlaanderen bijzonder dankbaar voor de aangename en constructieve samenwerking die voor ons essentieel is om het Grootseminarie in stand te houden. Uniek was ook de samenwerking met VTI Brugge. Als stage kwamen leerlingen bij ons schilderen.
Stefaan • Onze bisschop was van meet af aan erg enthousiast over dit project. Zonder zijn steun en deze van de beleidsploeg zouden we dit niet kunnen realiseren. Tot slot zijn we al onze sympathisanten en weldoeners dankbaar voor hun ondersteuning en bemoediging.


