Oost-Congo: Alle hens aan dek bij partners van medische ngo Memisa na nieuwe ebola-uitbraak

Bij de partners van Memisa in Oost-Congo brak paniek uit na de eerste eboladoden. Het virus is zeer besmettelijk en dodelijk. Ze hebben hulp nodig.
22/05/2026 - 14:31

‘Vrijdagochtend 15 mei liet collega Yves weten vanuit Bunia, hoofdstad van de Ituri-provincie in Oost-Congo: 'Er is ebola. Er zijn al enkele doden.’ Sindsdien volgen we de situatie op de voet en hebben we meerdere keren per dag contact.’ Aan het woord is Kristel Moerman van Memisa. Deze medische hulporganisatie werkt al decennialang aan basisgezondheidszorg in DR Congo in samenwerking met partners als Caritas en het bisdom (via de dienst BDOM). Ze beschrijft de alarmerende toestand ter plaatse.

Ebola veroorzaakt onder andere hoge koorts, extreme vermoeidheid, spierpijn, braken en diarree. In sommige gevallen treden ook bloedingen op. Zonder snelle medische zorg kan de ziekte levensbedreigend zijn. Het virus verspreidt zich snel door rechtstreeks contact met lichaamssappen van besmette personen of via besmet materiaal. Een op de twee mensen die besmet geraken, sterft.

Moerman: ‘Het eerste wat onze collega's en lokale partners deden, was via lokale radio's en de kerk boodschappen verspreiden om de bevolking in te lichten en richtlijnen te geven: hygiëne, elk verdacht geval onmiddellijk melden, de overledenen niet zelf begraven.’

Lees hieronder verder

Noodkreet

Maar dat is niet voldoende. Er is geld nodig om ontsmettingsmiddelen en medicijnen te kopen, naast onontbeerlijk beschermingsmateriaal zoals jassen, maskers, handschoenen en helaas ook lijkzakken… In allerijl worden mensen opgeleid om mogelijke besmettingen op te sporen.

‘Er is veel paniek’, zegt Moerman nog. ‘Dit alles komt bovenop de onveilige situatie in de regio waar milities de voorbije weken lelijk huishielden. Zuster Jeanne Cécile, die ook arts is, liet me twee dagen geleden weten dat de situatie ronduit dramatisch is en het aantal doden schrikbarend stijgt. Net nog stuurde ze per WhatsApp: ‘Ik ben gestrest en doodop, ik slaap nauwelijks. De mensen willen de lichamen van hun dode familieleden meenemen om te rouwen, maar dat mag natuurlijk niet door het besmettingsgevaar. Ze zijn in alle staten. De situatie is dramatisch.’

‘Bid voor ons en doe alsjeblieft een pleidooi’, smeekt zuster Jeanne-Cécile

Jeanne-Cécile

Zuster en arts bij BDOM in Oost-Congo

Snelle opsporing en bewustmaking cruciaal

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) bestempelde de uitbraak op 17 mei als een gezondheidsrisico van internationaal belang. Congo heeft weliswaar ervaring met ebola, maar deze nieuwe variant, het Bundibugyo-virus, is nog onbekend. Een gecoördineerde aanpak is essentieel en daarin neemt het provinciale ministerie van volksgezondheid het voortouw. Memisa neemt er actief aan deel via BDOM Bunia. Ze bekijken welke ondersteuning het meest dringend is, onder meer op het vlak van sensibilisering, bescherming van zorgverleners en versterking van eerstelijnsgezondheidszorg.

Snelle opsporing en bewustmaking bij de bevolking zijn essentieel om verdere verspreiding tegen te gaan. 'De huidige uitbraak onderstreept opnieuw het belang van veerkrachtige gezondheidssystemen en blijvende investeringen in gezondheidszorg en internationale solidariteit, zeker in een regio die al jarenlang zwaar onder druk staat door conflict en instabiliteit', is de conclusie van Memisa.

Giften zijn welkom bij Memisa via BE92 3100 9000 0023.

Nieuws

Reveil Tielt

Tielt wordt de zevende Troosthoofdstad van Reveil Vlaanderen. In oktober staat de stad de hele maand in het teken van troost, warmte en verbondenheid.

Priester aan altaar

Dat leken bij gelegenheid een beschouwing houden bij de lezingen in de mis, is bij ons een ingeburgerde praktijk. Dat zal niet meteen veranderen.

De koelste plek van de buurt? Vaak is dat de kerk. Hoe komt dat?

De vraag van Heiner Wilmer om ook leken de homilie te laten doen komt voort uit het Duitse synodale hervormingstraject. Het Vaticaan zegt nu neen.

Matthieu Bonne met badmuts en getatoeëerd bovenlijf

De ultraloper ging een nieuwe uitdaging aan: zeven dagen zwemmen in een zwembad. En dat doet hij voor het goede doel en niet alleen.

Hij verzekerde de enige parochie in Gaza dat de Kerk hen nooit in de steek zal laten.