Rubio spreekt drie kwartier met paus Leo
De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio heeft donderdagmiddag paus Leo gesproken in het Vaticaan. Ze spraken drie kwartier met elkaar. De ontmoeting vond achter gesloten deuren plaats. Ze was de eerste tussen het hoofd van de katholieke Kerk en een lid van Trumps kabinet in bijna een jaar. Ze volgde op een reeks kritische uitspraken van president Donald Trump op de eerste Amerikaanse paus vanwege de oorlog met Iran.
Vooraf kreeg Rubio van journalisten de vraag of hij naar het Vaticaan kwam om de plooien glad te strijken. De minister, zelf een praktiserend katholiek, antwoordde dat de reis al eerder gepland was maar dat ‘er uiteraard wat dingen zijn gebeurd’. Hij zei dat er veel te bespreken was met het Vaticaan, waaronder humanitaire hulp voor Cuba en zorgen over de godsdienstvrijheid wereldwijd.
Na de persoonlijke ontmoeting met de paus had Rubio ook een gesprek met de staatssecretaris van het Vaticaan, kardinaal Pietro Parolin. Die zei vooraf over de gesprekken met Rubio: ’We zullen allereerst naar hem luisteren, het initiatief kwam van hen. We spreken over alles wat er de afgelopen dagen is gebeurd. We konden deze onderwerpen niet negeren.’
Parolin herhaalde zijn pleidooi voor dialoog. ‘De huidige conflicten kunnen niet met geweld worden opgelost, maar moeten worden aangepakt en beslecht door middel van onderhandelingen. De Verenigde Staten blijven daarbij een gesprekspartner.’ Het bezoek van de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken aan het Vaticaan duurde in totaal ruim tweeënhalf uur. Om 13.50 uur verliet het konvooi het Vaticaan. L'Osservatore Romano publiceerde drie foto's in een bericht op X. Woordvoerder Tommy Pigot van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken meldde dat minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio met paus Leo XIV sprak over de situatie in het Midden-Oosten en kwesties van wederzijds belang in het westelijk halfrond. 'De ontmoeting onderstreepte de solide relatie tussen de Verenigde Staten en de Heilige Stoel, evenals hun gedeelde inzet voor het bevorderen van vrede en menselijke waardigheid', verklaarde hij.
Volgens een communiqué van het persbureau van de Heilige Stoel werd tijdens 'hartelijke gesprekken' de gedeelde inzet voor het bevorderen van gezonde bilaterale betrekkingen tussen de Heilige Stoel en de Verenigde Staten van Amerika hernieuwd. Er werd ook van gedachten gewisseld over situaties op regionaal en internationaal niveau, met bijzondere aandacht voor landen die te maken hebben met oorlog, politieke spanningen en moeilijke humanitaire situaties, evenals de noodzaak om onvermoeibaar te werken aan vrede. Het persbureau van de Heilige Stoel meldde verder dat de besprekingen over landen die te lijden hebben onder oorlog ook enkele Afrikaanse en Midden-Oosterse landen omvatten, zoals Libanon en Iran. Er werd ook gesproken over Cuba, waarmee de spanningen met de VS de laatste tijd zijn toegenomen.
Bron: NBC/La Stampa








