Trump provoceert paus Leo opnieuw
Na een eerdere aanval half april heeft de Amerikaanse president Donald Trump opnieuw uitgehaald naar paus Leo XIV. Hij deed dat in de talkshow en podcast The Hugh Hewitt Show.
Trump gaat wellicht volgende week naar China. De presentator bracht het gesprek op Jimmy Lai, een katholieke zakenman en activist uit Hongkong die gevangen zit omdat hij ijvert voor democratie. Hewitt zei dat Trump hem misschien vrij kan krijgen, en dat de paus daarvoor zou kunnen bemiddelen.
Trump antwoordde: ‘De paus praat liever over het feit dat het oké is dat Iran een kernwapen heeft. Ik vind dat niet goed. Ik denk dat hij veel katholieken en veel andere mensen in gevaar brengt, maar als het aan de paus ligt, vindt hij het blijkbaar prima dat Iran een kernwapen heeft.’
Hewitt merkte daarna op: ‘Hij komt uit Chicago; hij moet nog wel wat leren.’
Paus Leo XIV reageerde er dinsdagavond op in Castel Gandolfo: ‘Als iemand mij wil bekritiseren omdat ik het Evangelie verkondig, laat hij dat dan doen met de waarheid. De Kerk spreekt zich al jaren uit tegen alle kernwapens, daar bestaat geen twijfel over.’
De 70-jarige paus verwees naar zijn eerste woorden na zijn verkiezing tot paus: ‘Ik zei: Vrede zij met u, en de missie van de Kerk is het Evangelie te verkondigen, vrede te verkondigen.’
Als iemand mij wil bekritiseren omdat ik het Evangelie verkondig, laat hij dat dan doen met de waarheid.
Paus Leo
De timing is alleszins ongelukkig. Morgen, donderdag, ontvangt de paus de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio in het Vaticaan. Rubio, een katholiek van Cubaanse afkomst, zal volgens het Vaticaan om 11.30 uur worden ontvangen voor een privé-audiëntie van een half uur.
Geen telefonisch contact
Marco Rubio en vicepresident J.D. Vance ontmoetten Leo voor het eerst op 19 mei 2025, de dag na de officiële inauguratie van de eerste Amerikaanse paus. Bij die gelegenheid overhandigde Vance de paus een brief van president Trump, waarin hij werd uitgenodigd de Verenigde Staten te bezoeken. Sindsdien heeft Trump paus Leo nog niet ontmoet, noch gebeld. Daarentegen nodigde hij de broer van de paus, Louis Prevost, die de president omschreef als een echte MAGA-aanhanger (Make America Great Again, een leuze van Trump), wel uit in het Witte Huis.
Rubio is de eerste hooggeplaatste functionaris van de regering-Trump die de paus ontmoet sinds de inauguratie. Sindsdien zijn er grote meningsverschillen tussen de Heilige Stoel en de Amerikaanse regering. Die strekken zich uit van het terzijde schuiven van het multilateralisme door de Trump-regering, haar schendingen van het internationaal recht, de massale deportatie van migranten, de uitholling van het Amerikaanse Agentschap voor Internationale Ontwikkeling (USAID), de oorlogen in het Midden-Oosten, de crisis tussen de Trump-regering en de Europese Unie over Oekraïne en Iran, en nog veel meer.
Bron: Katholisch/America




