Pastorale brief 'Implementatie van het synodaal proces in bisdom Antwerpen'
Beste medewerker, gelovige uit ons bisdom,
Paus Franciscus zette in 2021 een wereldwijd proces in de steigers over de kerk als een synodale gemeenschap. Dat proces is ondertussen al flink gevorderd. Na een eerste fase van consultatie (2021-2023), en een tweede fase met twee bisschoppensynoden in Rome (2024-2025), zitten we midden in de derde fase, die van de implementatie van de synode (2026-2028). Elk bisdom kreeg de vraag om een ‘synodaal team’ samen te stellen en een ‘synodaal plan van implementatie’ op te maken.
Voor ons bisdom valt het ‘synodaal team’ samen met de bisschopsraad. Immers, uitgerekend in de bisschopsraad proberen we synodaal te beraadslagen en te beslissen. Tot de leden van de bisschopsraad behoren zowel mannen als vrouwen, gewijden als niet-gewijden, personen met een verschillende opleiding en vakkennis. Als synodaliteit de ‘motor’ van een bisdom moet zijn, dan is de bisschopsraad daarvoor het eerste en belangrijkste instrument. Tegelijk tekenen de bisschop en de bisschopsraad verantwoordelijk voor wat synodaliteit in ons bisdom kan betekenen.
Met de bisschopsraad hebben we geschreven aan een diocesaan plan van implementatie om vorm en inhoud te geven aan het synodaal proces in ons bisdom. Dit werkplan slaat een brug tussen het Slotdocument van de bisschoppensynode in Rome en de concrete noden van ons bisdom, zoals ze in de eerste consultatie en steeds opnieuw naar boven kwamen. Het is een werkplan waarin wij ons samen herkennen en waarvoor we ons samen engageren. Zelf heb ik de pen vastgehouden, om de tekst als een ‘pastorale brief’ te kunnen publiceren. Dank voor de aandacht die u aan deze tekst zal besteden en voor de verspreiding ervan.
Deze ‘pastorale brief’ verschijnt op 19 maart 2026, feest van St. Jozef. Eerst werd de tekst voorgesteld op de jaarlijkse ontmoeting van alle priesters in de abdij van Averbode (17 maart 2026) en op de uitgebreide bisschopsraad (18 maart 2026), waarna hij nu beschikbaar is op de diocese website van het bisdom Antwerpen op Otheo. Daar zal u nadien ook alle informatie over de verdere uitvoering van het stappenplan vinden. Deze ‘pastorale brief’ zal als een rode draad doorheen de komende werkjaren lopen.
Ondertussen wens ik u nog een vruchtbare veertigdagentijd, en een mooie voorbereiding op Pasen.
Van harte,
+ Johan Bonny


