Broederlijk Delen verzamelt 2 miljoen euro tijdens vastencampagne

De jaarlijkse vastencampagne bracht duizenden vrijwilligers op de been in meer dan 2000 acties, van solidaire maaltijden tot sponsortochten.
01/04/2024 - 12:36
Solidaire maaltijd 'Bistro Congo'
Solidaire maaltijd 'Bistro Congo' ©Broederlijk Delen/Sofie Verhoeven

De campagne ‘Samen voor rechtvaardigheid werkt aanstekelijk’ van Broederlijk Delen werd afgesloten op paasmaandag 1 april. Volgens een prognose heeft de campagne 2 miljoen euro opgebracht. Directeur Lieve Herijgers is tevreden. 

'Dankzij deze middelen kunnen we onze partnerorganisaties in 13 landen verder blijven ondersteunen en in eigen land sensibiliseren en wegen op het beleid ten voordele van het globale Zuiden.'

Sponsorloop Spes Nostra Kuurne
Sponsorloop Spes Nostra Kuurne ©Broederlijk Delen

De 25%-revolutie

In een wereld waarin het maatschappelijke en ecologische systeem in zijn voegen kraakt, beklemtoont Broederlijk Delen het 'belang van samenwerking om onrechtvaardige systemen te veranderen en het gevoel van individuele machteloosheid te overstijgen', aldus Herijgers. Volgens de organisatie 'heb je 25% van de bevolking nodig om een systeem te veranderen'. Die pioniers wil Broederlijk Delen vinden, ondersteunen en bijeenbrengen. 

Freddy Mumba directeur van CONAPAC in Congo
Freddy Mumba directeur van CONAPAC in Congo ©Broederlijk Delen

Samenwerken werkt aanstekelijk in Congo

Freddy Mumba was een van de vijf gasten uit Congo van de campagne. Als directeur van de boerenorganisatie CONAPAC ijvert hij voor een landbouwbeleid op maat van familiale boeren. Hij doet dat in naam van vijfhonderdduizend Congolese familiale boeren. 

Bronnen: Broederlijk Delen - De 25%-revolutie - Freddy Mumba en CONAPAC