Nieuw leerplan godsdienst voorgesteld op studiedag in Leuven
Onderwijs dat de vorming van de hele persoon beoogt, impliceert levensbeschouwelijke vorming. Om die via het vak rooms-katholieke godsdienst blijvend kwaliteitsvol te houden en te versterken, is het intussen 20 jaar oude leerplan geactualiseerd.
Door de kracht van het binnenperspectief en in dialoog met de pluralistische context en de eigenheid van leerlingen wil het vak bijdragen tot hun levensbeschouwelijke groei.
Het geactualiseerde leerplan r.-k. godsdienst werd vandaag aan het brede publiek voorgesteld tijdens de Didachè-studiedag in de Promotiezaal van de KU Leuven.
Inhoudelijk en vormelijke vernieuwing
Inhoudelijk kreeg het leerplan een update waardoor het toekomstgericht aangepast is aan de veranderende context van onderwijs, Kerk en samenleving. Vormelijk is het leerplan gereduceerd tot 3 bladzijden van schema's voor elk van de zeventien 'terreinen' over de drie graden heen.
Centraal per terrein staan de 3 clusters van perspectieven die met elkaar verbonden dienen te worden via de onderliggende 'ingrediënten'. De drie perspectieven betreffen de identiteit van de leerling, de pluralistische context en het christelijke geloof. Pas door die drie met elkaar te verbinden, kan het godsdienstonderwijs kwaliteitsvol, relevant en zinvol zijn. De normativiteit van het leerplan ligt telkens in de integrale dynamiek tussen de drie perspectieven per concreet terrein en terreindoel.
Tijdens de namiddagsessie van de Didachè-studiedag namen 4 sprekers het woord:
- dr. Jürgen Mettepenningen, moderator van de Erkende Instantie rooms-katholieke godsdienst, licht het waarom, het ontstaanstraject en de opbouw van het leerplan toe
- Ronald Sledsens, ere-inspecteur-adviseur rooms-katholieke godsdienst, licht de achterliggende antropologische, pedagogische en theologische visie toe
- prof. Rik Torfs, ererector, maakt beschouwingen bij de betekenis en de relevantie van het geactualiseerde leerplan.
- bisschop Johan Bonny, voorzitter van de Erkende Instantie rooms-katholieke godsdienst, sluit de dag af en zal officieel het geactualiseerde leerplan ontsluiten, zowel via de eerste druk op de knop van de digitale versie als met de overhandiging van het eerste papieren exemplaar.