Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Abonneer nu
  • Ontvang nieuwsbrief
Search form expand icon
  • Inloggen
  • Digitale krant
Mobile menu expand iconMenu
Mobile menu expand iconSluiten
  • Alle thema's
  • Nieuwsoverzicht
  • Ik wil...
    • E-mailnieuwsbrief ontvangen
    • Vieringen op radio en tv (Kerknet) (externe link)
    • Liturgische kalender (Kerknet) (externe link)
    • Online mijn geloof verdiepen
    • Leren bidden
    • Mijn kindje laten dopen
    • Gedoopt worden
    • Trouwen voor de kerk (Kerknet) (externe link)
    • Uitvaart aanvragen
    • Priester worden (Kerknet) (externe link)
    • Seksueel misbruik melden (Kerknet) (externe link)
    • Aanspreekpunt Homoseksualiteit en Geloof (Kerknet) (externe link)
    • Drukwerk voor mijn parochie (Kerknet) (externe link)
    • Microsite op Kerknet starten (Kerknet) (externe link)
  • Kerk in Vlaanderen
    • Bisschoppenconferentie (Kerknet) (externe link)
    • Aartsbisdom Mechelen-Brussel
    • Bisdom Antwerpen (Kerknet) (externe link)
    • Bisdom Brugge
    • Bisdom Gent
    • Bisdom Hasselt
    • Vicariaat Brussel (Kerknet) (externe link)
    • Vicariaat Vlaams-Brabant en Mechelen
    • Gezinspastoraal - IDGP (Kerknet) (externe link)
    • Jongerenpastoraal - IJD (Kerknet) (externe link)
    • Roepingenpastoraal (Kerknet) (externe link)
    • Liturgie - ICL (Kerknet) (externe link)
    • Catechese - ICC
    • Religieuzen - URV (Kerknet) (externe link)
    • Vorming - CCV (Kerknet) (externe link)
    • Tertio (Kerknet) (externe link)
    • Alle microsites (Kerknet) (externe link)
  • Abonneer nu
  • Ontvang nieuwsbrief
  • Adresboek (Kerknet) (externe link)
  • Mijn parochie (Kerknet) (externe link)
  • Vieringzoeker (Kerknet) (externe link)
Nieuwsoverzicht
Paus Leo XIV
Video
Audio
Bijbelse vragen
Onze tv-tips
Otheo-quiz
previous
next

Muzikaal drieluik van Kris Oelbrandt geeft stem aan Lam Gods

Tertio interviewt deze week Kris Oelbrandt, die in opdracht van het bisdom Gent een compositie van 40 minuten schreef met het Lam Gods als thema.
Alvorens te kunnen beginnen met componeren, moest Kris Oelbrandt eerst tot de kern van De aanbidding van het Lam Gods komen
Alvorens te kunnen beginnen met componeren, moest Kris Oelbrandt eerst tot de kern van De aanbidding van het Lam Gods komen © Sint-Baafskathedraal Gent, www.artinflanders.be, foto Dominique Provost

Als apotheose van alle initiatieven rond het Van Eyckjaar dat in 2020 viel en vanwege corona werd verlengd tot in 2021, vindt op 1 oktober in de Gentse kathedraal de wereldcreatie plaats van Het leidende lam (opus 51) van Kris Oelbrandt (1972), een driedelig muziekwerk dat het retabel verklankt. Oelbrandt schreef het stuk in opdracht van het bisdom.

Ik moet zeggen dat ik zeer vereerd was met dat verzoek en uiteraard heb ik de opdracht zonder aarzelen aangenomen. 

Geen carte blanche

De componist kreeg geen carte blanche. De opdrachtgever had een driedelige compositie voor ogen, analoog aan de drie luiken van het retabel, en reikte zelf een selectie van teksten aan. Ik kon me volkomen vinden in de drieledige structuur van de compositie, opgebouwd rond de thema’s van het Lam Gods als offer, als overwinnaar en de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Dat opzet geeft vanzelf een dramatische dynamiek: je begint met een soort treurmars en via een jubelzang kom je in een compleet nieuwe klankwereld terecht. Daar kon ik gemakkelijk mee uit de voeten. Ik had evenmin bezwaar tegen de gekozen teksten, al was ik wellicht ook bij poëzie en andere, minder klassieke teksten uitgekomen als ik daarin helemaal vrij was geweest, geeft Oelbrandt toe. Hij hield zich aan de voorgestelde selectie, maar wou de verschillende luiken wel tekstueel met elkaar verbinden, een voorstel waarmee de werkgroep akkoord ging.

Consistent en zacht tegelijk

Het retabel heeft als bijzonderheid dat de schikking van het tafereel ook ruimtelijk kan worden weerspiegeld in de opstelling voor de muziekuitvoering, gaat Oelbrandt verder. De vier groepen die op het middenpaneel naar het Lam Gods toe gaan, kon ik vertalen in vier kleine koren die naar het midden toe zingen. Dat is niet zomaar een Spielerei. Het publiek wordt omringd door de zangers en alle blikken zijn naar het midden gericht. Zo wordt iedereen in het geheel gezogen. Dat midden is een piano geworden. Spontaan dacht ik eerst aan een lyrische, eenzame cello. Een piano is een romantisch instrument dat gemakkelijk geassocieerd wordt met overdreven pathetiek, waar het Lam Gods geheel wars van is. Maar een piano bleek toch meer aangewezen om de ruimtelijke opstelling akoestisch te dragen. Die opstelling verschuift trouwens drastisch in het derde deel om echt de nieuwe hemel en de nieuwe aarde te kunnen maken, maar ik verklap nog niet in welke richting (lacht). Het derde deel introduceert eveneens een solist. Die is toegevoegd om de nieuwe hemel en de nieuwe aarde cachet te geven en te onderbouwen. Ik koos voor een contratenor omdat die iets anders te horen geeft dan wat je verwacht. Het is een stem die de lichtheid van de vrouwenstem combineert met de karakteristieke draagkracht van de mannenstem: consistent en zacht tegelijk.

Uitdrukking

Tekst, muziek en opstelling werken in Het leidende lam nauw samen. Geen van de drie primeert op de andere, licht Oelbrandt toe.

In al mijn composities gaat het over uitdrukking. Ik wil met mijn muziek altijd spreken.

In dit geval heb ik gepoogd het retabel, dat zelf geen woorden voortbrengt, een stem te geven. Het is telkens mijn stille hoop een brug te kunnen slaan tussen de wereld van het geloof en die van de muziek, zodat mensen die eigenlijk niets hebben met het religieuze thema van de compositie, het via de muziek toch snappen.

  • Lees het integrale interview van Frederique Vanneuville met componist Kris Oelbrandt in Tertio nr. 1.128 van morgen woensdag 22 september 2021.(externe link)
  • De wereldcreatie van ‘Het leidende lam’ van Kris Oelbrandt vindt plaats op de feestdag van Sint-Bavo, patroonheilige van de Gentse kathedraal en het bisdom Gent, op 1 oktober om 20 uur in de Sint-Baafskathedraal, met Johannes Dewilde (dirigent), het vocaal ensemble Saevus, Filip Martens (piano) en Pieter De Praetere (contratenor). Bestel tickets.(externe link) 
  • Voor een gratis proefnummer van of een abonnement op Tertio.(externe link)
Laatste aanpassing op 21/09/2021 om 16:35

Lees meer

Eveline Coppin over haar boek

Thuiskomen bij jezelf met ‘helend schrijven’ [boek]

In 'Schrijvend op weg met jezelf' bundelt Eveline Coppin 12 schrijfopdrachten die aanzetten tot 'helend schrijven'.

Algemeen
  • Contact opnemen
  • Kerk & Leven digitaal lezen
  • Vacatures bekijken
Klantendienst
  • Abonnement nemen of schenken
  • Krant niet ontvangen
  • Verhuis melden
  • Proefnummer aanvragen
Sociale kanalen
  • Facebook (externe link)
  • Instagram (externe link)
  • Twitter (externe link)
  • YouTube
Liturgische hoogtepunten
  • Pasen
Bisdommen
  • Aartsbisdom Mechelen-Brussel
  • Bisdom Brugge
  • Bisdom Gent
  • Bisdom Hasselt
  • Vicariaat Vlaams-Brabant en Mechelen
© Otheo 2025
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Abonnementsvoorwaarden
  • Vacatures
CIM