Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Abonneer nu
  • Ontvang nieuwsbrief
Search form expand icon
  • Inloggen
  • Digitale krant
Mobile menu expand iconMenu
Mobile menu expand iconSluiten
  • Alle thema's
  • Nieuwsoverzicht
  • Ik wil...
    • E-mailnieuwsbrief ontvangen
    • Vieringen op radio en tv (Kerknet) (externe link)
    • Liturgische kalender (Kerknet) (externe link)
    • Online mijn geloof verdiepen
    • Leren bidden
    • Mijn kindje laten dopen
    • Gedoopt worden
    • Trouwen voor de kerk (Kerknet) (externe link)
    • Uitvaart aanvragen
    • Priester worden (Kerknet) (externe link)
    • Seksueel misbruik melden (Kerknet) (externe link)
    • Aanspreekpunt Homoseksualiteit en Geloof (Kerknet) (externe link)
    • Drukwerk voor mijn parochie (Kerknet) (externe link)
    • Microsite op Kerknet starten (Kerknet) (externe link)
  • Kerk in Vlaanderen
    • Bisschoppenconferentie (Kerknet) (externe link)
    • Aartsbisdom Mechelen-Brussel
    • Bisdom Antwerpen (Kerknet) (externe link)
    • Bisdom Brugge
    • Bisdom Gent
    • Bisdom Hasselt
    • Vicariaat Brussel (Kerknet) (externe link)
    • Vicariaat Vlaams-Brabant en Mechelen
    • Gezinspastoraal - IDGP (Kerknet) (externe link)
    • Jongerenpastoraal - IJD (Kerknet) (externe link)
    • Roepingenpastoraal (Kerknet) (externe link)
    • Liturgie - ICL (Kerknet) (externe link)
    • Catechese - ICC
    • Religieuzen - URV (Kerknet) (externe link)
    • Vorming - CCV (Kerknet) (externe link)
    • Tertio (Kerknet) (externe link)
    • Alle microsites (Kerknet) (externe link)
  • Abonneer nu
  • Ontvang nieuwsbrief
  • Adresboek (Kerknet) (externe link)
  • Mijn parochie (Kerknet) (externe link)
  • Vieringzoeker (Kerknet) (externe link)
Nieuwsoverzicht
Paus Leo XIV
Video
Audio
Bijbelse vragen
Onze tv-tips
Otheo-quiz
previous
next

Didier Pollefeyt over het onverwoestbare verlangen naar het goede

In een Engelstalig boek zet Didier Pollefeyt zijn integrale ethiek en theologie na Auschwitz uiteen. Aanleiding voor een lijvig interview in Tertio.
Didier Pollefeyt: 'Om die reden kan je niet gewoon moraliserend zeggen: ‘Nooit meer Auschwitz’. Het is veel complexer dan dat. De Holocaust gaat over ons.'
Didier Pollefeyt: 'Om die reden kan je niet gewoon moraliserend zeggen: ‘Nooit meer Auschwitz’. Het is veel complexer dan dat. De Holocaust gaat over ons.' © Nikolaas Pollefeyt

Toen Didier Pollefeyt (KU Leuven) in 1984 aan medestudenten vertelde dat hij over de Holocaust zou spreken, kreeg hij meer dan eens te horen dat ze nog nooit over die auteur hadden gehoord. Bijna 35 jaar later zet hij in een dikke turf zijn integrale ethiek en theologie na Auschwitz systematisch uiteen in het Engels, en dus voor een internationaal lezerspubliek. Inzet: het gesprek met de Holocaust ten volle aangaan en daarin je geloof niet verliezen, maar herontdekken. Bovendien is het straks op 9 en 10 november precies 80 jaar dat de nazi's de Kristallnacht (1938) organiseerden.

Het ruim 300 bladzijden tellende en nog steeds relevante De God van de Joden na Auschwitz van Richard Rubenstein bezorgde de 18-jarige Didier Pollefeyt zozeer een schok dat het thema hem nooit meer losliet. Plots werd hem duidelijk hoe de Holocaust de volledige theologie in twijfel trekt. Om tot een consistent gelovig antwoord te komen, vertrok hij vanuit de vraag hoe de Holocaust mogelijk is geweest. Hoe kon de Joodse filosoof Emmanuel Levinas (1906-1995) na Auschwitz toch nog verklaren dat het gelaat van de ander werkelijk een ethisch appel op ons doet? Ook vandaag is die vraag brandend actueel.

Op de vraag of de meest logische verklaring niet is dat de nazi’s gewoonweg geen ethiek hadden, antwoordt Didier Pollefeyt: De veronderstelling dat ze morele monsters waren die er plezier in vonden kwaad te doen, ligt voor de hand. Het inzicht dat dat een groot misverstand is, heeft me in mijn onderzoek het meest verrast. Ook de nazi’s redeneerden in termen van ‘het goede doen’ (…) De genocide op de Joden was voor hen zoiets als onvermijdelijke collateral damage in het realiseren van de droom van het duizendjarige rijk.

Om die reden kan je niet gewoon moraliserend zeggen: ‘Nooit meer Auschwitz’. Het is veel complexer dan dat. De Holocaust gaat over ons.

De les is vooral dat ethiek kwetsbaar is omdat onze definities van goed en kwaad sterk cultureel bepaald en manipuleerbaar zijn. Eens je dat ziet, kan je van binnenuit begrijpen hoe de daders tot hun misdaden gekomen zijn en dat is veel verontrustender.

Ethiek een vogel voor de kat?

Het is uitermate paradoxaal dat de ethiek, als je niet oplet, gemakkelijk een systeem wordt dat het kwaad mogelijk maakt, stelt Didier Pollefeyt. Maar de nood aan zelfrechtvaardiging toont tevens dat het verlangen naar het goede onverwoestbaar is.

In die zin ben ik door de studie van de Holocaust toch mijn geloof in het goede van de mens niet verloren. Wel heb ik de kwetsbaarheid, manipuleerbaarheid en zelfs gewelddadigheid van dat verlangen leren zien.  Didier Pollefeyt

  • Lees het integrale interview met prof. Didier Pollefeyt in Tertio nr. 978 van woensdag 7 november 2018. (externe link)
  • Ethics and Theology after the Holocaust, Didier Pollefeyt, Peeters, Leuven / Parijs / Bristol CT, 426 blz.
  • Voor een gratis proefnummer van of een abonnement op Tertio.(externe link)
Laatste aanpassing op 07/11/2018 om 15:59
Algemeen
  • Contact opnemen
  • Kerk & Leven digitaal lezen
  • Vacatures bekijken
Klantendienst
  • Abonnement nemen of schenken
  • Krant niet ontvangen
  • Verhuis melden
  • Proefnummer aanvragen
Sociale kanalen
  • Facebook (externe link)
  • Instagram (externe link)
  • Twitter (externe link)
  • YouTube
Liturgische hoogtepunten
  • Pasen
Bisdommen
  • Aartsbisdom Mechelen-Brussel
  • Bisdom Brugge
  • Bisdom Gent
  • Bisdom Hasselt
  • Vicariaat Vlaams-Brabant en Mechelen
© Otheo 2025
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Abonnementsvoorwaarden
  • Vacatures
CIM