Bob De Moor over ‘De Passie’: ‘Goed verhaal krijg je niet kapot’
Dat acteur en regisseur Bob De Moor (°1949) meedoet aan De Passie, een muzikaal massaspektakel dat het aloude passieverhaal actualiseert, heeft naar eigen zeggen alles te maken met zijn tomeloze vertrouwen in zijn oud-student Benjamin Sercu, die het scenario schreef. Ik had zijn persoonlijke bewerking van het passieverhaal niet vooraf gelezen. Dat was niet nodig. Ik had er alle vertrouwen in. De verteller speelt maar een summiere rol: hij moet het geheel een plaats geven. Het gaat niet om een wezenlijk dramatische rol, maar de verteller is wel nodig om alles van aan de kant te bekijken en te kaderen. De Passie is een groot project. Zangers, muzikanten, acteurs, iedereen repeteert apart. Pas op het laatste ogenblik leggen we alles samen in twee gezamenlijke repetities. Dan moet alles lopen.
Het instituut en zijn verhalen
Indertijd hebben we met Mistero Buffo (in 1972, met de Internationale Nieuwe Scène, GDC) al het evangelie op een volkse manier nagespeeld, herinnert De Moor zich. Ook al gaat het om een eeuwenoud verhaal, het is vooral een goed verhaal. Omdat het herkenbaar is. Het is collectief erfgoed. Kijk, ik ben katholiek opgevoed. In de lagere school werden de verhalen uit het evangelie zo herhaald, dat je ze na zes jaar bijna uit het hoofd kende. Later heb ik me van het instituut afgezet. Ik heb er al jaren geen voeling meer mee, maar de verhalen blijven overeind.
Pas op, ik heb niets tegen mensen die zichzelf gelovig noemen, wel integendeel: ik heb er alle respect voor. Maar tegenover het instituut ben ik gereserveerder.
De heftige reactie van weleer is voorbij, maar dat betekent niet dat ik nu plots woordvoerder van de kerk zou willen worden.
Een goed verhaal krijg je niet kapot
Geloof in het hiernamaals betekent voor mij niets, bekent De Moor. Met de dood is het afgelopen. Wel geloof ik dat je iets doorgeeft in wat je voor anderen hebt betekend. Ik ben door mijn vader en mijn moeder gevormd. Zij zitten nog altijd in mij. En ik geef een stuk van mijzelf door in mijn dochter. Dat geldt trouwens niet enkel voor mensen. Momenteel lees ik een boek van een Franse professor over de vernietiging van Palmyra. Die heeft daar heel zijn leven doorgebracht. Voor hem is het bijzonder pijnlijk dat dat nu allemaal in puin ligt. Net daardoor is zijn boek van grote waarde: door het fotomateriaal kunnen we ons goed voorstellen hoe het eruitzag. Hebben ze ons dan iets ontnomen door het op te blazen? Omdat er genoeg getuigenissen zijn, zijn we het niet voorgoed kwijt. En zelfs als de boeken erover worden vernietigd – wat in de geschiedenis toch ook al is voorgekomen –, dan nog zal er altijd iemand zijn die het voort vertelt. Een goed verhaal krijg je niet kapot.
Lees het volledige interview van Geert De Cubber met Bob De Moor op de site van Tertio
Alles over ‘De Passie’ in Ieper op zaterdag 19 maart
Bron: Tertio