Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Abonneer nu
  • Ontvang nieuwsbrief
Search form expand icon
  • Inloggen
  • Digitale krant
Mobile menu expand iconMenu
Mobile menu expand iconSluiten
  • Alle thema's
  • Nieuwsoverzicht
  • Ik wil...
    • E-mailnieuwsbrief ontvangen
    • Vieringen op radio en tv (Kerknet) (externe link)
    • Liturgische kalender (Kerknet) (externe link)
    • Online mijn geloof verdiepen
    • Leren bidden
    • Mijn kindje laten dopen
    • Gedoopt worden
    • Trouwen voor de kerk (Kerknet) (externe link)
    • Uitvaart aanvragen
    • Priester worden (Kerknet) (externe link)
    • Seksueel misbruik melden (Kerknet) (externe link)
    • Aanspreekpunt Homoseksualiteit en Geloof (Kerknet) (externe link)
    • Drukwerk voor mijn parochie (Kerknet) (externe link)
    • Microsite op Kerknet starten (Kerknet) (externe link)
  • Kerk in Vlaanderen
    • Bisschoppenconferentie (Kerknet) (externe link)
    • Aartsbisdom Mechelen-Brussel
    • Bisdom Antwerpen (Kerknet) (externe link)
    • Bisdom Brugge
    • Bisdom Gent
    • Bisdom Hasselt
    • Vicariaat Brussel (Kerknet) (externe link)
    • Vicariaat Vlaams-Brabant en Mechelen
    • Gezinspastoraal - IDGP (Kerknet) (externe link)
    • Jongerenpastoraal - IJD (Kerknet) (externe link)
    • Roepingenpastoraal (Kerknet) (externe link)
    • Liturgie - ICL (Kerknet) (externe link)
    • Catechese - ICC
    • Religieuzen - URV (Kerknet) (externe link)
    • Vorming - CCV (Kerknet) (externe link)
    • Tertio (Kerknet) (externe link)
    • Alle microsites (Kerknet) (externe link)
  • Abonneer nu
  • Ontvang nieuwsbrief
  • Adresboek (Kerknet) (externe link)
  • Mijn parochie (Kerknet) (externe link)
  • Vieringzoeker (Kerknet) (externe link)
Nieuwsoverzicht
Paus Leo XIV
Video
Audio
Bijbelse vragen
Onze tv-tips
Otheo-quiz
previous
next

Emmanuel Van Lierde in Tertio: ‘De gewonde God’

Het kruis toont een naakte, kwetsbare God, schrijft hoofdredacteur Emmanuel Van Lierde in zijn ‘Standpunt’ in het paasnummer van Tertio.

Sinds 24 februari krijgen we elke dag in de media beelden te zien van de oorlogsgruwel in Oekraïne. Het wekt gevoelens van verontwaardiging en medeleven op. Gelovigen geven zulke tragedies ook een plaats in hun gebed. Christenen zien in het gelaat van die vluchtende moeders met hun kinderen en van die onschuldige burgerslachtoffers het gelaat van de lijdende Christus. Op Goede Vrijdag zal Oekraïne beslist veelvuldig worden vernoemd in kruiswegmeditaties en voorbeden. Dat hoeft niet te verbazen. Altijd werd de lijdensweg van Jezus verbonden aan actuele voorbeelden van onrecht en onschuldig lijden. Er is het besef dat Christus ook nu wordt gekruisigd waar mensen lijden. Hun verhaal is Zijn verhaal en omgekeerd. Denk bijvoorbeeld aan het bekende getuigenis van Shoah-overlevende Elie Wiesel over de ophanging van twee mannen en een kind in Auschwitz. Omdat het kind te licht weegt, blijft het spartelen aan het touw en stikt het niet. De gevangenen worden verplicht toe te kijken naar die gruwel. Iemand achter Wiesel vraagt: Waar is God in godsnaam? Vanuit zijn binnenste hoort Wiesel een stem antwoorden: Waar Hij is? Daar is Hij, hangend aan die galg.

Geroepen tot verzet

Het passieverhaal blijft zich herhalen, maar het biedt ook troost vanuit het besef dat Jezus Christus zich door Zijn kruisdood voor altijd met het lot van de lijdende mensen heeft verbonden, vanuit de vaste hoop dat God altijd aan de kant van de slachtoffers staat en vanuit het vertrouwen dat Gods liefde sterker is dan alle kwaad. Naast troost gaat er van Jezus’ lijdensverhaal een appel uit om in het verzet te komen tegen onrecht en solidair te zijn met wie lijdt en verdrukt wordt. Dat is uw roeping: ook Christus heeft geleden, om uwentwil, en heeft u daarmee een voorbeeld gegeven. Treed dus in de voetsporen van Hem die geen enkele zonde beging en over wiens lippen geen leugen kwam. Hij werd gehoond en hoonde zelf niet, Hij leed en dreigde niet, luidt het in de eerste Petrusbrief (2, 21-23). Door Jezus’ kruisdood zijn dood, zonde en kwaad de wereld niet uit, integendeel, ze zijn nog altijd omnipresent: mensen sterven nog steeds, we blijven zondigen en het kwaad tiert welig.

Het kruis houdt wel de belofte in dat er een dag komt waarop dood, zonde en kwaad hun greep op de mens zullen verliezen, maar tot het Laatste Oordeel aanbreekt, worden wij als mensen uitgenodigd tot navolging van Christus.

Aanvaarden wij Gods uitgestoken hand? Gaan wij in op Zijn liefdesaanbod? En zijn wij bereid onze medemensen te bejegenen met eenzelfde grenzeloze liefde?

Aanstootgevend

Door de eeuwen heen zijn we gewoon geraakt aan het kruisbeeld. We vergaten wat voor gruwelijke marteldood de Zoon van God stierf. Het kruis is niet meer aanstootgevend, waardoor we er ons niet meer bewust van zijn wat voor een vreemde God het christendom verkondigt. In het onlangs vertaalde boek ‘De gewonde God. Het geheim van Jezus’ lijden’ verheldert theoloog Samuel Wells (1965) de revolutionaire betekenissen van Christus’ kruisdood. Hij ziet vele afgoden sneuvelen aan het kruis. In het christendom is God geen oorlogszuchtige koning, afstandelijke rechter of almachtige albeheerser.

Het kruis toont een andere God: een naakte, kwetsbare God die zich helemaal aan ons wil overgeven.

Volgens Wells is het de bedoeling dat het kruis vragen oproept over God: kan dat nietige, gebroken lichaam wel het lichaam van God zijn? Kunnen wij Hem herkennen in de wonden?

Revolutionair

Hadden we mogen kiezen, dan kozen we een andere Jezus: een Jezus die van het kruis was afgekomen, die de macht in handen nam in plaats van Zijn leven in de handen van anderen te leggen. Maar de Zoon van God kwam niet van het kruis, Hij ging uit liefde voor ons tot het uiterste. Zijn kruis toont volgens Wells een liefde die volhoudt en niet opgeeft. Dit is niet de God die we willen, maar wel de God die we nodig hebben. Oog in oog met lijden en zonde hebben we liefde nodig, schrijft de voorganger van Saint-Martin-in-the-Fields in Londen. Het kruis toont die God-met-ons die er altijd voor ons is. Die meelijdende God nodigt ons uit tot een volstrekt nieuw leven vanuit kwetsbaarheid en dienstbaarheid.

Kiezen voor onvoorwaardelijke liefde en mateloze gastvrijheid is niet dwaas of zwak, maar revolutionair. Emmanuel Van Lierde

  • Dit 'Standpunt' van hoofdredacteur Emmanuel Van Lierde verschijnt morgen woensdag 13 april in het paasnummer (nr. 1.157) van Tertio.
  • Voor een gratis proefnummer van of een abonnement op Tertio.(externe link)
Laatste aanpassing op 12/04/2022 om 12:29

Lees meer

Vastenbrief hulpbisschop Koen Vanhoutte: ‘Pelgrims van verzoening’

Als pelgrims van hoop zijn we al goed op weg in het Jubeljaar. Nu staan we aan de start van de veertigdagentijd, als pelgrims van hoop op verzoening.

Mark Janssens is radiopresentator bij Klara.
Eigen kijk

Hij kwam bij ons staan, ging bij ons zitten en luisterde — Mark Janssens neemt afscheid van de paus

Radiopresentator Mark Janssens blikt terug op een paasmaandag die voor altijd bijzonder zal blijven.

Algemeen
  • Contact opnemen
  • Kerk & Leven digitaal lezen
  • Vacatures bekijken
Klantendienst
  • Abonnement nemen of schenken
  • Krant niet ontvangen
  • Verhuis melden
  • Proefnummer aanvragen
Sociale kanalen
  • Facebook (externe link)
  • Instagram (externe link)
  • Twitter (externe link)
  • YouTube
Liturgische hoogtepunten
  • Advent en Kerstmis
  • Pasen
  • Pinksteren
  • Hemelvaart
  • Allerheiligen en Allerzielen
Bisdommen
  • Aartsbisdom Mechelen-Brussel
  • Bisdom Brugge
  • Bisdom Gent
  • Bisdom Hasselt
  • Vicariaat Vlaams-Brabant en Mechelen
© Otheo 2025
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Abonnementsvoorwaarden
  • Vacatures
CIM