Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Abonneer nu
  • Ontvang nieuwsbrief
Search form expand icon
  • Inloggen
  • Digitale krant
Mobile menu expand iconMenu
Mobile menu expand iconSluiten
  • Alle thema's
  • Nieuwsoverzicht
  • Ik wil...
    • E-mailnieuwsbrief ontvangen
    • Vieringen op radio en tv (Kerknet)
    • Liturgische kalender (Kerknet)
    • Online mijn geloof verdiepen
    • Leren bidden
    • Mijn kindje laten dopen
    • Gedoopt worden
    • Trouwen voor de kerk (Kerknet)
    • Uitvaart aanvragen
    • Priester worden (Kerknet)
    • Seksueel misbruik melden (Kerknet)
    • Aanspreekpunt Homoseksualiteit en Geloof (Kerknet)
    • Drukwerk voor mijn parochie (Kerknet)
    • Microsite op Kerknet starten (Kerknet)
  • Kerk in Vlaanderen
    • Bisschoppenconferentie (Kerknet)
    • Aartsbisdom Mechelen-Brussel
    • Bisdom Antwerpen (Kerknet)
    • Bisdom Brugge
    • Bisdom Gent
    • Bisdom Hasselt
    • Vicariaat Brussel (Kerknet)
    • Vicariaat Vlaams-Brabant en Mechelen
    • Gezinspastoraal - IDGP (Kerknet)
    • Jongerenpastoraal - IJD (Kerknet)
    • Roepingenpastoraal (Kerknet)
    • Liturgie - ICL (Kerknet)
    • Catechese - ICC
    • Religieuzen - URV (Kerknet)
    • Vorming - CCV (Kerknet)
    • Tertio (Kerknet)
    • Alle microsites (Kerknet)
  • Abonneer nu
  • Ontvang nieuwsbrief
  • Adresboek (Kerknet)
  • Mijn parochie (Kerknet)
  • Vieringzoeker (Kerknet)
Nieuwsoverzicht
Paus Leo XIV
Video
Audio
Bijbelse vragen
Onze tv-tips
Otheo-quiz
previous
next

Honden, paarden, cavia’s..: dieren steeds belangrijker in de zorg

Ze verminderen stress en eenzaamheid en maken emoties los, zegt Annelies Flamang, coördinator van het postgraduaat Dieren in de Hulpverlening (VIVES).

Zorginstellingen met een eigen boerderij: in de negentiende eeuw was het een veel voorkomend model in de geestelijke gezondheidszorg. ‘Patiënten zorgden mee voor de dieren’, zegt Annelies Flamang, coördinator van het postgraduaat Dieren in de Hulpverlening aan VIVES Hogeschool. ‘Men stond toen nog niet stil bij het therapeutisch effect ervan, maar het was er zeker. Toen de kennis over hygiëne toenam, werden dieren echter geweerd uit de zorg.’

Het laatste decennium krijgt de helende kracht van dieren, naast die van natuur in het algemeen, opnieuw meer aandacht in de zorgsector. Woonzorgcentra houden konijnen en cavia’s, scholen laten leerlingen die het lastig hebben afkoelen bij de schoolhond en organisaties trekken met therapeutische minipaarden langs voorzieningen. ‘In de Verenigde Staten en in onze buurlanden is de beweging al langer ingezet, nu neemt de interesse ook bij ons duidelijk toe’, erkent Annelies Flamang. ‘Er is een groeiend bewustzijn dat dieren emotionele ondersteuning kunnen bieden, voor afleiding kunnen zorgen en bijdragen tot een positieve sfeer.’

Ook op zorgpersoneel blijkt het werken met dieren een aantrekkingskracht te hebben.

Annelies Flamang: ‘Zo zocht vakantiecentrum De Kleppe in Brakel, waar activiteiten met boerderijdieren plaatshebben, personeel om ook dagbesteding op te starten. Vijftig mensen meldden zich aan. Dat is vandaag ongezien in de zorg.’


Afscheid van huisdier

‘Tegelijk is er ook meer wetenschappelijk naar onder meer de sociale en neurologische effecten van een band tussen mens en dieren’, vervolgt Flamang. ‘Die bevestigen wat we al lang menen aan te voelen.’

Zo blijkt de hechting tussen mens en huisdier vrijwel analoog te functioneren als die tussen mensen onderling, zowel bij het baasje als bij het dier.

‘Het leert ons dat we echt zorg moeten dragen voor die band en ze respecteren. Dat gebeurt lang niet altijd.

Nog steeds moeten mensen die naar een woonzorgcentrum verhuizen, afscheid nemen van hun huisdier.

Die ouderen zetten al een moeilijke stap, maar het afscheid van een dierbaar dier veroorzaakt bijkomend verdriet en soms een depressie.’

(Lees verder onder de foto.)

Op het VTI in Zeebrugge zwerft Flack rond, de hond van de directrice. De hond dient ook als bliksemafleider bij moeilijke gesprekken.
Op het VTI in Zeebrugge zwerft Flack rond, de hond van de directrice. De hond dient ook als bliksemafleider bij moeilijke gesprekken. © VTI Zeebrugge Havenschool


Zijn eigen huisdieren vaak nog niet welkom in de zorg, steeds meer voorzieningen zetten wel zogenaamde dierondersteunde programma’s op. ‘Of die inderdaad een positief effect hebben, hangt af van de kwaliteit van de interactie’, zegt Annelies Flamang van VIVES. ‘Het mag niet om eenrichtingsverkeer gaan.

Een konijn op schoot brengt ons tot rust, maar misschien heb je wel een halfuur geknuffeld met een dier dat dat niet wilde.

Dieren moeten leren dat het fijn is om te werken met onbekende mensen, eventueel met specifieke zorgvragen, en ze hebben begeleiders nodig die erover waken dat het ook fijn blijft.”


Meer dan aaien en knuffelen

Idealiter gaat het ook over meer dan aaien en knuffelen. Kunnen bewoners of patiënten mee voor de dieren zorgen, dan is dat voor hen een reden om uit bed te komen en om verantwoordelijkheid te nemen. ‘Het geeft structuur aan de dag en kleur aan het leven. Zeker voor mensen die geen zorg meer kunnen dragen voor anderen, kan het verrijkend en krachtig zijn dat ze er voor dieren wel nog een verschil maken.

Bovendien is het een aanleiding om op een ongedwongen manier met andere mensen in contact te komen.

Het pure contact met het dier is de kers op de taart.’

Portretten van de dieren kunnen de gangen van een voorziening opfleuren en het is fijn als ze ook een eigen rubriek in de nieuwsbrief hebben. Dat alles moet echter gepaard gaan, achter de schermen, met kennis en een gedegen plan van aanpak. ‘Het is de relatie tussen de mens en een specifiek dier die bijdraagt aan welzijn en genezing. Dan is het essentieel dat dat dier alle kansen krijgt om gezond te blijven en oud te worden’, zegt Flamang. ‘Neem nu vissen in een mooi aquarium. We weten dat het onze hartslag naar beneden haalt als we naar hen kijken, dat het stress en angst vermindert.

De zorg voor vissen is echter minder gemakkelijk dan het lijkt.

En niemand wordt er beter van als je elke drie maand een voortijdig overleden vis moet vervangen door een nieuwe.’


Paarden populair

Bij het postgraduaat bij VIVES bestaat het afstudeerproject dan ook uit het opzetten van een dierondersteunde werking, volgens de regels van de kunst. Daarin kan ook therapie met behulp van dieren aan bod komen. Vooral honden en paarden worden therapeutisch ingezet. ‘Die laatsten zijn groot, imposant en erg sociaal voelend en hebben daardoor een grote impact. Wanneer zo’n dier contact met je zoekt, heeft dat effect’, zegt Flamang. ‘Paarden worden ingezet bij bewegingstherapie, want bij het paardrijden maakt je bekken vrijwel dezelfde beweging als bij het stappen. Het is dus een manier om het lichaam te oefenen wanneer je minder mobiel bent.’

Daarnaast zijn paarden populair in een psychotherapeutische setting.

‘Ze zijn enorm sterk in het lezen van onze lichaamstaal. Wij zijn daar vaak het contact mee kwijt, zij reageren erop. Zo houden ze ons een spiegel voor en kunnen ze ons helpen om, via onze lichaamstaal, onze gedachten en emoties bij te stellen’, zegt Annelies Flamang. ‘Daarbij moeten we echter onthouden dat het heel moeilijk is om in te schatten wat precies de motivatie van een dier is.

We mogen hen niet vermenselijken, gedragingen niet invullen volgens wat ons goed uitkomt.

We moeten dieren correct lezen.’

(Lees verder onder de foto)

Vooral paarden zijn populair in een psychotherapeutische setting.
Vooral paarden zijn populair in een psychotherapeutische setting. © Pexels


Polly’s Ranch for Special Kids uit Zoutleew biedt dagbesteding aan kinderen en jongeren tussen 6 en 21 jaar die niet of slechts deeltijds naar school gaan. Daarnaast krijgen kinderen met een beperking er hippotherapie en werken een aantal volwassenen er onder begeleiding. Genoeg hooi op de vork, zou je denken, maar de dieren van Polly’s Ranch brengen ook geregeld een bezoek aan mensen met dementie in woonzorgcentra.

Coördinator Polly De Graeve: ‘Soms zegt het personeel dan dat een bepaalde bewoner niet veel aan het bezoek zal hebben, dat hij nergens meer op reageert. De dieren beslissen echter mee met wie ze contact maken en vaak kiezen ze er net die zwakste bewoner uit.

Ze krijgen mensen die nooit emoties tonen aan het huilen of lachen.

Bewoners die zich zelden laten horen, babbelen wel met een dier op schoot. Hetzelfde stellen we vast bij kinderen met autisme. Dieren lijken te voelen wat we nodig hebben. Onlangs was er een meisje op de ranch met op dat moment veel verdriet. Een van de pony’s die zich altijd afwachtend opstelt, stapte op haar af en bleef een uur in haar buurt. Dat is toch bijzonder?’

Omgekeerd vormen de dieren een spiegel voor de mensen, zodat ze zichzelf beter begrijpen. ‘Zo kiest een jongen die mishandeling meemaakte, steevast om te werken met een pony met eenzelfde verleden. Hij zegt dat hij het dier snapt.’


Hond op de speelplaats

Zelf op een middelbare school kan een dier een het verschil maken, weet Joke Knockaert, sinds drie jaar directeur van het VTI Zeebrugge. ‘Toen ik begon, vond ik de sfeer eerder hard, zoals in jongensscholen van weleer. Ik zocht een manier om dat te veranderen en kwam terecht bij Britse projecten met schoolhonden.

Onderzoekers noemden het een goedkoop en efficiënt middel om het welzijn van jongeren te bevorderen.

Dus besliste ik om mijn eigen hond Flack, een French Pointer, op proef mee naar school te nemen. Er zijn wellicht rassen die geschikter zijn als schoolhond, maar Flack heeft een heel rustig karakter. De leraarskamer stond op zijn kop. Waar kwam ik mee aanzetten? Wat met leerlingen die bang waren van honden, of allergisch? Na twee weken stelden we leerlingen, ouders en leerkrachten de vraag of Flack mocht blijven. 93 procent was voor.

De meeste weerstand zat bij het personeel.

Daarom maakte ik samen met de preventieadviseur een uitgebreide afsprakennota op, naar internationale voorbeelden. In het begin liep Flack ook altijd aan de lijn, omdat twee leerlingen aangaven echt bang te zijn. Maar ondertussen gaan die twee ook met hem wandelen.’


Knuffel voor wie alleen is

Leerlingen mogen op stap met Flack, in groepjes van maximaal vier, wanneer ze studie hebben of nood hebben om even af te koelen. ‘Het leert hen verantwoordelijkheid nemen. Zij moeten zorgen dat Flack niet tegen gevels plast, zij ruimen zijn uitwerpselen op’, zegt Joke Knockaert. ‘Verder brengt Flack zijn dagen zwervend door. Zijn rustplek is in mijn bureau en dat weet hij goed, maar de deur staat altijd open.

Hij trekt naar de speelplaats en gaat bij leerlingen staan om gestreeld te worden.

Zit er iemand alleen, dan gaat hij daar eerst naartoe voor een knuffel, alsof hij het ruikt. Op dat moment maakt hij voor een jongere echt een verschil.’

Flack komt niet in de werkateliers en enkel in de klaslokalen wanneer de directeur zelf lesgeeft. ‘Maar hij is er wel bij wanneer ik moeilijke gesprekken voer. Dan valt zijn impact het meeste op. Hij lijkt de druk te voelen en gaat bij de leerling, de ouder of het personeelslid staan. Zodra die hem begint te aaien, werkt Flack als een soort bliksemafleider.

Hij laat stress, verdriet en woede wegstromen en prompt krijg je een heel ander gesprek.

Ook bij leerlingen die helemaal in het rood gaan, doet hij de hartslag vertragen, tot je weer met hen kan praten. Ook spannende klassenraden weet hij te ontmijnen, gewoon door te spelen of aandacht te vragen en zo de leerkrachten aan het lachen te brengen.’

Na drie jaar hoort Flack echt bij de scholengemeenschap. ‘Hij voegt huiselijkheid en geborgenheid toe aan de school’, zegt directeur Knockaert. ’Wanneer we de leerlingen bevragen over wat er zeker moet blijven op school, staat Flack steevast in de top drie.’

Laatste aanpassing op 30/03/2023 om 12:26
Algemeen
  • Contact opnemen
  • Kerk & Leven digitaal lezen
  • Vacatures bekijken
Klantendienst
  • Abonnement nemen of schenken
  • Krant niet ontvangen
  • Verhuis melden
  • Proefnummer aanvragen
Sociale kanalen
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • YouTube
Liturgische hoogtepunten
  • Pasen
Bisdommen
  • Aartsbisdom Mechelen-Brussel
  • Bisdom Brugge
  • Bisdom Gent
  • Bisdom Hasselt
  • Vicariaat Vlaams-Brabant en Mechelen
© Otheo 2025
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Abonnementsvoorwaarden
  • Vacatures
CIM