Een kijkje achter de schermen bij de zoekfunctie
Het Kerknet-portaal bevat ondertussen zéér veel inhoud. Zo onderscheiden we verschillende types: artikels, evenementen, producten en adressen. Alleen al wat betreft artikels staat de teller momenteel op bijna 13.500 stuks.
De goede werking van de zoekfunctie is dan ook essentieel willen we de bezoekers een positieve gebruikerservaring bieden. Het optimaliseren van de zoek is geen éénmalige oefening. We trachten deze uitdaging stap voor stap te benaderen op basis van nieuwe bevindingen en inzichten.
Graag geven we jullie via deze update de volgende informatie mee:
- De basiswerking van de zoekfunctie
- Een overzicht van de recente aanpassingen
- Inhoud beter vindbaar maken
De basiswerking van de zoekfunctie
We maken een onderscheid tussen filteren van en zoeken in inhoud. De filters staan als keuzemenu’s bovenaan de lijst met artikels, evenementen, producten en adressen. Zoeken kan via het vrij tekst-veld rechtsboven op de website.
De beschikbare filters verschillen afhankelijk van het type inhoud. Ze komen grotendeels overeen met wat binnen het Drupal systeem - de technische oplossing achter ons portaal - gekend is als taxonomieën. Het betreft een functionaliteit waarmee je inhoud classificeert aan de hand van een lijst met termen. Zo is er bijvoorbeeld een taxonomie Thema gebruikt bij zowel artikels, evenementen en producten. Naast filteren op een term uit een taxonomie kan je bij evenementen bijvoorbeeld ook filteren op datum.
Geef je bepaalde woorden op in het vrij tekstveld dan vergelijkt het systeem deze met de door haar aangelegde zoekindexen. Welke informatie is opgenomen in deze indexen en wat hun belang is, kan men ook weer per type inhoud bepalen. Bijvoorbeeld voor het adresboek indexeren we ook de straatnamen van de verschillende organisaties. Zoek gerust eens op Kerkplein.
Recente aanpassingen
De meest ingrijpende aanpassing betreft het toevoegen aan het systeem van een lijst met stopwoorden. Waarbij we deze woorden, indien opgegeven in het vrij tekstveld, negeren. Zocht je voorheen op het product Bijbelse vrouwen van nu dan kreeg je in de resultaten ook andere producten met in hun inhoud van en nu. Dit zorgde uiteraard voor een lange lijst. Deze twee stopwoorden staan op de lijst en worden nu genegeerd bij het uitvoeren van de zoekopdracht.
Verdere aanpassingen hebben betrekking op de te indexeren inhoud en hun onderling belang. Dit bepaalt wat er al dan niet in de zoekindexen wordt opgenomen, enkel de teksten van titel en inleiding of ook bijvoorbeeld de body van het artikel. Waarbij het terugvinden van de zoekopdracht in de titel belangrijker is - hoger in de lijst met resultaten komt - dan het terugvinden in de inleiding. Een eerste bijsturing wordt momenteel getest en zal kortelings doorgevoerd worden.
Inhoud beter vindbaar maken
Als beheerder en auteur kun je met een beetje extra moeite bijdragen tot een goede vindbaarheid van jouw content. Met als extra bonus dat inspanningen voor de interne zoekfunctie ook een positief effect hebben op de indexatie binnen Google Search.
Volg eerst en vooral de tips opgenomen in Hoe schrijf je een goede webpagina? Een goede inhoudelijke structuur zorgt ervoor dat het systeem je kernwoorden mee in de juiste zoekindexen opneemt. Gebruikers gaan zo bij het gebruik van het vrij zoekveld je artikel of evenement makkelijker terugvinden.
Minstens even belangrijk is het toekennen van de relevante termen uit de verschillende taxonomieën. Hiermee breng je je inhoud onder in de verschillende hiërarchische structuren die als een rode draad door onze website lopen. De belangrijkste:
- Organisatie: Geeft aan vanuit welke instantie de publicatie gebeurde.
- Auteur: Identificeert de schrijver van de inhoud. Enkel van toepassing bij artikels, meerdere termen zijn mogelijk.
- Type: Geeft de vorm en/of aard van de inhoud aan. Er is een onderscheid tussen de termen voor artikels en evenementen. Meerdere termen zijn mogelijk.
- Thema: Maakt duidelijk waar het artikel of evenement in essentie over gaat. Vanuit een gemeenschappelijk lijst bindt dit de inhoud aan een bepaalde aangelegenheid, periode of thematiek.
- Regio: Bepaalt aan welke provincie de inhoud gebonden is. Enkel van toepassing bij evenementen.
Zoals eerder aangegeven kom je deze taxonomieën bij de zoekfunctie tegen onder de vorm van filters. Ze laten de gebruiker toe om enerzijds alle inhoud met een bepaalde term te raadplegen, bijvoorbeeld alle evenementen in de provincie Limburg. Anderzijds laten zij hem/haar ook toe voor of na een gerichte zoek via het vrij tekstveld de lijst met resultaten verder te beperken. Bijvoorbeeld door eerst via het vrij tekstveld benoemingen in te geven en vervolgens de lijst te beperken via organisatie Bisdom Gent.
Het systeem laat ook toe om linken te leggen naar de zoekfunctie waarin al direct filters worden toegepast. Dit wordt reeds veelvuldig gebruikt om vanop de startpagina van een organisatie bezoekers naar een overzicht van hun nieuws of evenementen te leiden. Aanvullend bestaan er naast de startpagina’s ook algemene (over alle organisaties heen) overzichtspagina’s voor de termen uit de taxonomieën Auteur, Type en Thema. Te bereiken door te klikken op deze termen in de linker zwevende box op de detailpagina van een artikel of evenement. In het geval van Auteur en Thema is dit in de layout met de mozaïek, bij Type gaat het over een lijstweergave. Op deze wijze is het mogelijk om bijvoorbeeld rond het Thema Vasten alle bestaande inhoud te verzamelen.
Je begrijpt dat bovenstaande systematiek enkel optimaal werkt indien bij het toevoegen van inhoud de relevante termen uit de verschillende taxonomieën worden meegegeven. Enkel zo gaan we ook in toekomst, bij een verdere groei van het volume aan inhoud, instaat blijven om de gebruiker de voor hem/haar relevante bomen uit het bos te tonen.