Kinderen stelden 14 vragen aan de paus. Dit waren zijn antwoorden
Er waren grote vragen bij over thema’s als oorlog en klimaat, maar ook kinderlijke nieuwsgierigheid naar het werk van de paus en zijn vrienden. Enkele tientallen kinderen zaten op de marmeren vloer van het podium van de Paulus VI-zaal rond paus Franciscus en mochten vragen stellen, terwijl duizenden anderen het gesprek volgden in de zaal. De paus antwoordde door hen op hun beurt aan het denken te zetten en af en toe een zin te laten herhalen om hem goed te laten doordringen.
#1 Denkt u dat wij, kinderen, de aarde kunnen redden? (Isidora, 9 jaar, Brazilië)
Paus Franciscus • Ja, ja, want jullie zijn eenvoudig en begrijpen dat de aarde vernietigen hetzelfde is als onszelf vernietigen. We moeten de aarde beschermen, begrijpen jullie dat? Als je de aarde vernietigt, vernietig je jezelf. Laten we het samen zeggen, langzaam, zonder te roepen: ‘De Aarde vernietigen is onszelf vernietigen.’ Komaan, zeg het nog een keer!
En weet je waarom? Omdat de Aarde ons alles geeft om te leven: ze geeft ons zuurstof, water, gras, ze helpt ons zoveel om te leven. Als we de Aarde vernietigen, vernietigen we onszelf. Allemaal samen: wie de Aarde vernietigt, vernietigt ons. Allemaal samen: wie de aarde vernietigt, vernietigt zichzelf. Dank u wel.
#2 Als de Derde Wereldoorlog uitbreekt, zal de vrede dan ooit terugkeren? (Raina, 12, Palestina)
Je stelt een vraag die ook jouw land aangaat, dat op dit moment zoveel te lijden heeft. Als er oorlog uitbreekt: er is al oorlog uitgebroken, mijn geliefden. Luister: overal ter wereld is oorlog uitgebroken. Niet alleen in Palestina: hij is uitgebroken in Zuid-Afrika, in Congo, Myanmar, overal ter wereld. Het zijn verborgen oorlogen, in Mozambique, over de hele wereld. We leven in een lelijke oorlog en oorlog berooft ons van vrede, berooft ons van het leven. We moeten een beetje nadenken, werken aan vrede. Laten we het samen zeggen met een lage stem: ‘Laten we werken voor vrede.’ Allemaal!
En Rania hier; haar thuisland is in oorlog en lijdt veel. Moge het volk van Palestina weten dat alle kinderen hen hier groeten. Vrede is mooi. Allemaal samen: ‘Vrede is prachtig.’ Dank je, Rania.
Tekst gaat verder onder de foto.
#3 Waar droomt u 's nachts over? (Massimo, 10, Italië)
Ik weet niet waarover ik droom, want ik slaap! Zo is het. Soms komen er dromen die een herinnering zijn aan toen ik jong was of een kind, en dan herinner ik me die dingen in mijn dromen. Maar over het algemeen slaap ik. En dat is fijn. Als je ergens van droomt, zit er iets van leven in.
#4 Kunt u mij uitleggen hoe vrede tot stand komt? (Yvan, 9, Oekraïne)
Dat is een heel moeilijke vraag. Hoe wordt vrede gemaakt? Kom, kom hier. Het is niet gemakkelijk om te zeggen hoe vrede tot stand komt. Hoe oorlog wordt gemaakt is makkelijker, omdat oorlog wordt gemaakt met haat, met wraak, de ander kwaad doen, en dit komt voort uit instinct. Maar vrede, hoe wordt vrede gemaakt?
Laten we even nadenken over je vraag, die heel intelligent is. Jouw land is in oorlog en je weet hoezeer we vrede nodig hebben. Hoe sluiten we vrede? Laten we in stilte nadenken Heb je nagedacht? [Heel de zaal: ‘Ja!’] Er is geen methode om te leren hoe je vrede maakt, nee. Er is een gebaar: vrede wordt gemaakt met een uitgestrekte hand, met de uitgestrekte hand van vriendschap, altijd in een poging andere mensen te betrekken om samen te gaan. Een uitgestrekte hand.
Ik vraag jullie allemaal: willen jullie vrede sluiten?
Laten we een gebaar maken, allemaal samen: met uitgestrekte hand, allemaal samen, jullie ook, allemaal samen. Met uitgestrekte hand, dat is hoe vrede gemaakt wordt, vrienden begroeten, iedereen thuis ontvangen.
#5 Als mensen niet naar u luisteren, waarom zouden ze dan wel naar ons luisteren en hoe? (Kim Ngan, 11, Vietnam)
Mensen zijn erg bezorgd over zoveel dingen, zoveel dingen, en vergeten naar de kinderen te luisteren. Maar je moet de dingen zeggen zoals je ze ziet, de waarheid zeggen, zeggen wat je gehoord hebt omdat je stem nodig is. We zeggen het allemaal samen: ‘De stem van kinderen is nodig.’ En jullie moeten helpen zodat volwassenen naar ons luisteren, en zodat volwassenen naar jullie luisteren omdat jullie boodschappers van vrede zijn. Laten we het samen zeggen: ‘Kinderen zijn boodschappers van vrede.’ Samen! Dank je wel.
#6 Waarom doden ze kinderen in de oorlog en verdedigt niemand hen? (Antrànik, uit Syrië)
Waarom doden ze kinderen tijdens de oorlog? Ik heb in de oorlogsverslagen, in het nieuws, gezien hoeveel kinderen er gestorven zijn. Ze zijn onschuldig en dit toont het kwaad van de oorlog. Als ze alleen soldaten zouden doden, zou het iets anders zijn, maar ze doden onschuldigen, ze doden kinderen. Waarom? Dat is wreedheid.
Nu doe ik jullie een voorstel om Antrànik nabij te zijn. Laten we een moment van stilte in acht nemen en denken aan alle kinderen die in de oorlog zijn gestorven. Het is lelijk, het is een onrecht.
Waarom vermoorden ze kinderen tijdens de oorlog en verdedigt niemand hen? Dit toont de wreedheid van oorlog aan: oorlog is altijd wreed en wie ‘betaalt voor het feest’? Laten we bidden voor de kinderen die lijden en sterven in de oorlog.
#7 Wie zijn uw vrienden? (Celeste, 9, Peru)
Mijn vrienden zijn allereerst de mensen die bij mij thuis wonen. Dan heb ik veel vrienden verder af, in parochies bijvoorbeeld. Ook sommige kardinalen zijn mijn vrienden.
Ik heb de genade om vrienden te hebben, en dit is een genade van God, want geen vrienden hebben, is triest. Begrijp je dat? Wie geen vrienden heeft, is een triest persoon. Omring je met vrienden.
#8 Wat is het belangrijkste dat u al hebt meegemaakt? (Pauline, 12, Congo)
Moeilijk te zeggen, want ik heb al veel belangrijke dingen meegemaakt in mijn leven. Ook deze ontmoeting met jullie is belangrijk voor mij, omdat ik bij jullie ben, met jullie dromen. Het is altijd goed om na te denken over de gelukkigste momenten in ons leven, en de slechte momenten te vergeten, want we hebben allemaal slechte momenten gehad. Nee, de gelukkige momenten. Nu, even stilte, en ieder denkt na over wat het gelukkigste moment van zijn/haar leven is geweest. Laten we in stilte nadenken.
#9 Als u boos wordt, hoe kalmeert u dan?
Eh, soms word ik boos, maar ik bijt niet. Hoe kalmeren we onszelf? Iemand die me veel heeft geholpen in het leven, toen ik nog een kind was, zei eens tegen me: 'Als je boos wordt, drink dan eerst een glas water voordat je antwoord geeft.’ Dat is een goed advies. Zullen we het samen zeggen? Als je boos bent, drink dan een glas water voordat je antwoord geeft. Waarom? Als je boos bent, praat je niet, maar bijt je, en dat is niet goed.
Laten we woede overlaten aan de honden, en zelf proberen zachtmoedig te zijn en ons niet te laten meeslepen.
#10 Waarom is het zo warm in de herfst? (Luxelle, 9, Afrika)
Omdat wij te weinig zorg dragen voor de schepping. We waken niet over de natuur en de natuur komt in opstand. We moeten leren de schepping te bewaren en de natuur niet te vervuilen. Samen: ‘Bescherm de natuur.’ Samen!
Tekst gaat verder onder de foto.
#11 Maakt u zich zorgen over het milieu? (Susai, Samoa en Tonga)
Je komt uit Samoa en vraagt me of ik bezorgd ben over de natuur. Ik maak me grote zorgen, want de natuur wordt verwoest. Denk aan de Noordpool, waar het ijs gesmolten is en waar je tegenwoordig doorheen kan varen. Denk aan de Zuidpool, een ijsmassa van 200 km2 is gesmolten omdat de aarde opwarmt. De zeeën stijgen en overspoelen het land. De vissen in de zee raken verstrikt in ons afval.
We moeten ons allemaal zorgen maken over de natuur en we moeten helpen.
Als je bijvoorbeeld in een rivier of op een strand bent en je drinkt een Coca-Cola, gooi je het flesje dan in de rivier of de zee? Doe je dat? We moeten voor de natuur zorgen, we moeten voor de schepping zorgen, want de natuur omvat ons en we moeten haar niet verpesten. Ik maak me zorgen om de natuur en jij moet je ook zorgen maken. Hartelijk dank voor uw bezorgdheid over de natuur. Hartelijk dank.
#12 Nu volwassenen ons door hun gedrag een vervuilde wereld nalaten, van wie moeten wij dan leren respect te hebben voor de planeet? (Chris, 8, Haïti)
We kunnen het leren van leraren, professoren en mensen die kunnen denken, van ouders, in het gezin. Zorg voor de schepping. Doe als kinderen al het mogelijke om de schepping te beschermen. Laten we het samen zeggen: "Zorg voor de Schepping! Samen!
#13 Hoe brengt u uw tijd overdag door? (Drew, 11, Australië)
Overdag werk ik. En er is veel werk hier: naar mensen luisteren, orde op zaken stellen, bedenken hoe het verder moet, dingen verbeteren. Ik sta vroeg op, bid en werk. Werken is iets goeds, want – ik zal je iets vertellen – wie niet werkt en eraan gewend raakt om niet te werken, is dat een goed mens? Ja of nee? [Nee.] Werken is gezond.
Werk geeft ons waardigheid. Gods gebod is ‘Verdien je brood met je werk’, verdien je leven, werk.
#14 Hoe kunnen we vermijden dat mensen zoveel dingen verspillen? (Salma, 7, Ghana)
Een intelligente vraag! Alsjeblieft, verspil geen voedsel, want er zijn mensen die honger lijden. Gebruik voedsel altijd, gooi het niet weg. Voedsel is een genade van God. Ieder van ons moet leren geen voedsel te verspillen. Als er 's middags wat eten overblijft, eet het dan 's avonds op, maar gooi het niet weg: eten weggooien is een lelijke zonde. Dank je wel. Bravo.
Ter afsluiting gaven de kinderen elkaar een teken van vrede te geven door handen te geven. Ze zongen samen een lied en baden eerst in stilte en daarna een Weesgegroet. Paus Franciscus gaf hen de zegen, terwijl de kinderen uitgenodigd werden daarbij te denken aan al wie ze met deze zegen zouden willen bereiken.
Bron: Zenit