Zangeres Anastasiia: van Oekraïne naar Antwerpse kathedraal
De avond voor Rusland Oekraïne binnenviel, trad mezzosopraan Anastasiia Staroselska nog op in een uitverkocht theater op 30 kilometer van de grens. Een rollercoaster aan emoties kwam pas weer tot stilstand in Antwerpen. Daar boden gastvrije mensen haar nieuwe kansen, zodat ze weer voluit kon gaan voor haar passie: zingen.
Het zou ons niet helemaal verbazen, mocht Anastasiia onder haar kledij een goed stel vleugels verbergen. Ze ziet eruit als een engel en zo klinkt ze ook. De kinderen van het kathedraalkoor dragen haar op handen, net als de volwassenen. Met zachte stem vertelt ze hoe het met haar gaat, twee jaar na de brutale uitbraak van de oorlog. ‘Elke dag beter’, zegt ze. ‘Er zijn zoveel mensen die me steunen. Professioneel heb ik veel geluk gehad.’
Anastasiia had al een uitnodiging op zak voor een auditie bij Opera Ballet Vlaanderen vóór de vermaledijde 24 februari 2022. Niet dat ze daar nog aan dacht toen ze met kind, man, moeder en grootmoeder halsoverkop de schuilkelder in dook. ‘We dachten alleen nog aan overleven.’ Maar toen de soldaten weg waren, vluchtte ze met haar zevenjarig zoontje naar het westen van Oekraïne en van daaruit naar Denemarken.‘Ik bleef maar naar die laatste twee foto’s in mijn gsm kijken: de laatste was gemaakt in de schuilkelder, vlak daarvoor sta ik nog te stralen op het podium. Absurd gewoon!’
Auditie in Antwerpen
Via Denemarken kon Anastasiia dan toch doorreizen naar België. Hier werd ze met open armen verwelkomd. De auditie werd een succes en er stond meteen een productie voor juni op de agenda. Plus benefietoptredens voor Oekraïne. Zolang het nodig was, kon ze met haar zoontje verblijven bij iemand van het gezelschap, die haar ook introduceerde bij andere artiesten:
De eerste keer dat ik een concert bijwoonde in de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal was ik compleet overdonderd.
Niet te geloven dat ik hier nu zelf mag optreden!’
Organist Peter Van de Velde is in de wolken over de aanwinst van de kathedraal. ‘Het is bijzonder moeilijk om de juiste mensen te vinden voor het juiste repertoire. Je moet toch een religieuze feeling hebben en ten dienste willen staan van de eucharistie. Met de komst van Anastasiia kwam alles mooi samen. Ik dacht bij haar stem meteen aan het Pie Jesu van Maurice Duruflé.'
Gewend om in een theater op te treden, was het repertoire van de kathedraal wel betrekkelijk nieuw voor Anastasiia. Maar die uitdaging nam ze met beide handen aan. Op dit moment ligt er al een cd in de handel, getiteld Prayers, waarop ze onder meer dat Pie Jesu zingt.
Vuur
Samen met kapelmeester Sebastiaan van Steenberge blazen Peter en Anastasiia het kinderkoor van de kathedraal nieuw leven in. Ze geloven erin dat kinderen ook graag religieuze muziek leren zingen.
‘De kinderen weten dat ze het doen voor de mis en voelen zich goed bij elkaar, zo verschillend als ze zijn: afkomstig uit Oost-Europa, Zuid-Amerika en België. We dragen heel bewust onze identiteit als ‘kathedrale familie’ uit’, zegt Peter. En daarin voelt ook de Oekraïense zangcoach zich opgenomen. ‘Ik heb al veel zangcoaches gekend en Anastasiia is echt een van de besten’, meent de organist.
‘Het gaat om een vuur dat je moet voelen om het door te kunnen geven’, reageert ze.
Zingen tegen de zee
Toch moet het zwaar zijn om the show must go on-gewijs te zingen terwijl je hart verscheurd is van zorgen. ‘Ik voelde me heel verward in het begin. Zou ik zelfs maar in staat zijn om te spreken?
Een krop in de keel is best lastig als je moet zingen.
Maar zodra ik wist dat ik naar Antwerpen zou gaan voor die auditie, ben ik elke dag beginnen te oefenen. Zo stond ik aan het vluchtelingencentrum in Denemarken ‘s avonds tegen de zee te zingen. Nu nog helpt het me om mij te concentreren op mijn werk als ik het lastig krijg. Daar krijg ik energie van. Ik voel gewoon dat ik daarvoor hier ben.’
Anastasiia Staroselska werd geboren in Tsjernihiv. Als tiener won ze internationale wedstrijden. Toch koos ze niet meteen voor een diploma in de muziek, maar in de diergeneeskunde en werkte als docent microbiologie, tot ze toch besloot haar roeping te volgen. Aan het Instituut voor Kunst en Cultuur in Sumy specialiseerde ze zich als mezzosopraan. In het Nationaal Drama- en Operettetheater vertolkte ze rollen als Delilah en Carmen.