Vrouwen-In-Zicht uit kritiek op de uitsluiting van vrouwen uit het diaconaat
Een groep geëngageerde katholieke vrouwen heeft in een open brief scherpe kritiek geuit op het recente besluit om vrouwen niet toe te laten tot het diaconaat. De brief is gericht aan bisschoppen, kerkelijke verantwoordelijken en leden van de synodale weg en spreekt over ‘een diepe teleurstelling, pijn en bezorgdheid’.
Wij zijn dienaressen van het Evangelie, maar worden institutioneel niet erkend.
De ondertekenaars, die zich verenigen onder de naam Vrouwen-In-Zicht, benadrukken dat hun kritiek voortkomt uit betrokkenheid op en liefde voor de Kerk. Volgens hen staan vrouwen in de praktijk en wereldwijd al jarenlang in voor taken die nauw aansluiten bij het diaconaat, zoals het leiden van gebedsvieringen, pastorale begeleiding, zorg voor zieken en armen en het coördineren van pastorale teams.
‘Wij zijn dienaressen van het Evangelie, maar worden institutioneel niet erkend,’ schrijven ze. Die kloof tussen praktijk en officiële kerkstructuren noemen zij theologisch en pastoraal onhoudbaar.
Lees meer
Kritiek op uitstel en verder onderzoek
De brief reageert expliciet op het standpunt van de bevoegde commissie in Rome over de eventuele wijding van vrouwen tot diaken, die tegen stemde maar geen definitief oordeel velde en pleitte voor verder onderzoek.
Volgens de vrouwen is dat onvoldoende. Zij wijzen erop dat de rol van vrouwen in het diaconaat al decennialang onderwerp is van historisch en theologisch onderzoek en dat er wel degelijk aanwijzingen zijn dat vrouwen in de vroege Kerk een diaconale functie vervulden.
‘Hoeveel studie is er nog nodig om te erkennen wat de praktijk al lang bewijst?’ vragen ze zich af.
Hoewel de Kerk volgens de brief benadrukt dat vrouwen en mannen dezelfde waardigheid hebben op grond van het doopsel, stellen de ondertekenaars dat deze gelijkwaardigheid niet wordt waargemaakt zolang vrouwen uitgesloten blijven van gewijde bedieningen.
Zij zeggen geen macht of privileges te zoeken, maar erkenning van roeping en charisma. ‘Wij vragen alleen dat de Kerk erkent wat God al lang in vrouwen heeft gelegd: roeping, charisma en leidinggevende gave,’ zo klinkt het.
Oproep tot open debat
De open brief sluit af met een reeks concrete oproepen, waaronder het werkelijk openhouden van het debat over vrouwen in het diaconaat, het structureel betrekken van vrouwen bij besluitvorming, het actief luisteren naar vrouwen die zich geroepen voelen tot diaconale bediening en zoveel mogelijk zichtbaarheid te geven aan de concrete betrokkenheid van vrouwen in de riten.
‘Erken publiekelijk dat de vragen rond gender en wijding niet louter traditie gebonden, maar ook rechtvaardigheidsvragen zijn,’ zo luidt de niet mis te verstane oproep ten aanzien van kerkelijke verantwoordelijken.
Een Kerk zonder échte gelijkwaardigheid is niet trouw aan het Evangelie.
Ondanks de scherpe toon eindigt de brief hoopvol. De ondertekenaars zeggen zich te blijven inzetten binnen parochies en gemeenschappen, maar maken duidelijk dat zij hun stem niet langer zullen inslikken. ‘Een Kerk zonder échte gelijkwaardigheid is niet trouw aan het Evangelie,’ stellen ze, met vertrouwen in de werking van de Geest en het verder implementeren van synodaliteit in de Kerk.
De brief is ondertekend door Vrouwen-In-Zicht, maar geeft duidelijk aan te spreken in naam van ‘vele katholieke vrouwen én mannen die geloven dat de Kerk meer kan zijn dan zij vandaag durft te zijn’.









