Kermiscultuur in België en Frankrijk erkend als immaterieel erfgoed door UNESCO

In België zijn er ongeveer 7.000 kermisarbeiders, verspreid over 850 familiebedrijven. Maar weet je ook waarom kermis op Kerstmis rijmt?
05/12/2024 - 14:21

De kermiscultuur in België en Frankrijk werd toegevoegd aan de Representatieve Lijst van het Immaterieel Cultureel Erfgoed van de Mensheid van UNESCO. Een hele mond vol. Die lijst is in opbouw sinds 2003 en wil levende tradities en rituelen beschermen die van generatie op generatie worden doorgegeven. Het gaat om een andere erkenning dan die van UNESCO Werelderfgoed.

Kermis is nu erkend als een niet te missen feestelijk evenement in dorpen en steden.

Uniek

In België zijn er ongeveer 7.000 kermisarbeiders, verspreid over 850 familiebedrijven. In Frankrijk gaat het om 100.000 mensen in 40.000 bedrijven. Hun rondtrekkende levensstijl is gebaseerd op solidariteit, zowel binnen hun gemeenschap als met anderen. Dit zorgt voor een hechte samenhorigheid, sterke familiebanden en de overdracht van kennis en vaardigheden van generatie op generatie. Het dossier legt dan ook de nadruk op het sociale karakter van de kermisgemeenschap, hun culturele praktijken en hun bijzondere knowhow. Kermisgemeenschappen hebben samen hard gewerkt om de sociale en culturele tradities van hun cultuur in de kijker te zetten.

Kermiskraam in Boechout
De kermiscultuur in België werd erkend als UNESCO Immaterieel Cultureel Erfgoed van de Mensheid. © Pexels / Joris Neyt

Waarom rijmt kermis op Kerstmis?

Het woord kermis komt van kerkmis (of kerkmisse, kercmesse). Daarmee werd een plechtige mis aangeduid in de middeleeuwen, meestal opgedragen aan de patroonheilige van de kerk of als herinnering aan de kerkwijding. Het officiële gedeelte gebeurde in de kerk, maar het feestelijke gedeelte buiten: op de kermis.

Het religieuze karakter verdween al snel naar de achtergrond. Er mocht ook eens buiten, op het plein voor de kerk, gevierd worden. Maar de datum bleef vaak verbonden met de naamdag van de patroonheilige van de parochie. Deze een vaste datum zoals de derde zondag van mei, eerste zondag van september.

Tot de oudste kermissen in ons land behoren de Meifoor in Brugge (1201), de kermis van Bergen (1290), de Paasfoor van Kortrijk (1324) en de Sinksenfoor in Antwerpen (13de eeuw). Veel kleine dorpskermissen zijn even oud.

Het woord kermis komt van kerkmis (of kerkmisse, kercmesse).

Niet alle kermissen gaan terug op kerkelijke feesten. In Engeland en Duitsland ontstonden ze uit handelsbeurzen ingesteld door de overheid. Die waaiden ook over naar onze contreien in de vorm van jaarmarkten. Het woord 'foor' komt van het Latijnse 'forum', dat markt betekent. Kermis en foor werden als termen gaandeweg door elkaar gebruikt. In België vinden veel kermissen hun oorsprong ook in schuttersfeesten.

Bron: Histories

 

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief

Bij inschrijving op de nieuwsbrief ga je automatisch akkoord met onze gebruiksvoorwaarden.

Nieuws

Patriarch Bartolomeüs ontvangt de allereerste Laudato si'-prijs uit handen van Massimo Fusarelli, minister-generaal van de franciscanen.

Voor het eerst werd een Laudato si’-award uitgereikt aan mensen en groepen die zich inzetten voor de bescherming van milieu en klimaat.

Silhouet van biddende persoon op voorgrond, klooster in de bergen op achtergrond

Veel protest op beslissing Hof van Beroep van Ismailia tot inbeslagname van het historische Catharinaklooster in de Sinaï door Egyptische overheid.

Dat nooit meer

Op zaterdag 14 juni organiseert Dignity een nieuwe ontmoetingsdag voor slachtoffers van seksueel misbruik binnen de Kerk.

Het Zuiden ondervindt de gevolgen van gevaarlijke Europese pesticiden

Broederlijk Delen spreekt van een 'mijlpaal voor een gezonder voedselsysteem' en roept met een petitie op tot een Europees verbod.

Renzo Pegoraro, de nieuwe voorzitter van de Pauselijke Academie voor het Leven

De 64-jarige priester, arts en moraaltheoloog was de rechterhand van de ontslagnemende Vincenzo Paglia en zal vermoedelijk diens koers voortzetten.

De Indische kardinaal George Jacob Koovakad van de Syro-Malabaarse Kerk, prefect van het Dicasterie voor Interreligieuze Dialoog, verwelkomde de 150 deelnemers aan de boeddhistisch-christelijke conferentie

Boeddhisten en christenen zijn 'mede-pelgrims, verenigd door een gemeenschappelijke toewijding aan de vrede', zei kardinaal Koovakad.