Onze columnisten
Goed nieuws vraagt om gedeeld te worden. Ontdek alles over Otheo!
Otheo: vragen & antwoorden
Waarom een nieuwe naam?
Laurence Festraets (CEO) • Met één gezamenlijke merknaam zetten we onze afzonderlijke producten sterker in de markt. Uitgeverij Halewijn en digitale poot Kerknet gaan dus op termijn Otheo heten. De volledige implementatie zal echter nog wel wat tijd vragen.
Koen Vlaeminck (hoofdredacteur) • Nu al bereiken we met onze digitale poot bij momenten ruim 300.000 unieke bezoekers per maand (tegenover 100.000 in 2015). Samen bekijken zij 1 miljoen pagina’s. 30% van hen zijn jonger dan 44 jaar. We hopen die groei met Otheo.be verder te zetten. Tegelijk is daar de uitdaging om het verhaal financieel te laten kloppen.
Laurence Festraets (CEO) • Op Kerknet na gingen voor onze uitgaven de cijfers decennialang enkel achteruit. Op die manier konden we niet meer verder doen. De herstructureringen van vorig jaar waren dan ook een noodzakelijke stap om ons klaar te maken voor de toekomst. Nu we onze gezamenlijke naam lanceren, voelen we het kriebelen om dat nieuwe verhaal te beginnen schrijven. We hebben heel wat dromen en plannen, waar we de komende maanden en jaren hard aan zullen werken in het volste vertrouwen dat we de christelijke boodschap zelf onze kracht tot vernieuwing is, waar we met zijn allen zoveel nood aan hebben.
Vanwaar precies ‘Otheo’?
Laurence Festraets (CEO) • We zochten een naam die zowel ons trouwe publiek als nieuwe doelgroepen zou kunnen aanspreken. ‘Otheo’ kwam uit de bus als resultaat van workshops met bestuurders en abonnees.
Koen Vlaeminck (hoofdredacteur) • De naam bestaat uit twee delen. De O staat als ronde letter voor verrassing, verbinding, inclusie en trouw. Daarnaast is ze ook de eerste letter van enkele begrippen en waarden die we belangrijk vinden: openheid, oriëntatie, ontmoeten. Het tweede deel ‘theo’ verwijst naar het Griekse woord voor God. De look & feel is jonger en sluit beter aan bij de smaken van vandaag. Otheo zou een voornaam kunnen zijn en het logo lijkt ook op een handtekening. Daarmee accentueren we onze persoonlijke aanpak. We willen onze lezers aanspreken als tochtgenoot.
Staat alles van Kerknet nu op Otheo?
Koen Vlaeminck (hoofdredacteur) • Op 7 mei ging Otheo.be online. Voorlopig vind je er enkel inhoud van onze redactie. Het zal een tijd duren om alle microsites van parochies en andere organisaties over te zetten. Vandaar dat ook een deel van Kerknet.be nog even blijft bestaan. We willen in de toekomst nog sterker inzetten op ons digitaal aanbod met bijkomende thema’s, extra video en audio. Ook onze aanwezigheid op sociale media willen we verder versterken.
Blijft Kerk & Leven bestaan?
Koen Vlaeminck (hoofdredacteur) • Zeker en vast! Meer nog: we blijven elke week hard werken om het blad nog beter en interessanter te maken. Kerk & Leven behoudt ook zijn naam, vanwege zijn lange geschiedenis en traditie. De naam is zo ingeburgerd in Vlaanderen dat het ondenkbaar was om daar afstand van te doen. Kerk & Leven valt dus voortaan onder de brede merknaam die Otheo is.
Blijft Otheo gratis?
Koen Vlaeminck (hoofdredacteur) • In de toekomst zal niet meer alle inhoud gratis zijn, maar wie geabonneerd is op Kerk & Leven zal wel toegang hebben tot het volledige aanbod én op de hoogte gehouden worden van alle nieuwe initiatieven en uitgaven.
Verandert er inhoudelijk iets?
Koen Vlaeminck (hoofdredacteur) • We blijven content maken vanuit onze unieke invalshoek als christenen en als kerkgemeenschap. We zullen nog meer dan vroeger kruispunten zoeken waar de christelijke boodschap de hedendaagse cultuur en samenleving raakt en waar we dus ook nieuwe doelgroepen kunnen bereiken. We zijn ook van plan nieuwe initiatieven te nemen. Onze cultureel-religieuze citytrip naar Rome bij het begin van de synode over synodaliteit smaakte alvast naar meer.
Laurence Festraets (CEO) • Als Katholieke Mediagroep zijn we het enige kerkelijke mediahuis in Vlaanderen. Dat is onze sterkte en daarin hebben we al een heel waardevolle weg afgelegd. Om onze positie te verstevigen, moeten we blijven vernieuwen en naar de toekomst kijken. Vandaar deze nieuwe naam, die ons toelaat om een frisse start te maken en opnieuw te verbinden met mensen en plekken waar we op dit moment de aansluiting missen.
Wat met de boekenuitgeverij?
Laurence Festraets (CEO) • Ook daar trekken we de kaart van de vernieuwing, maar momenteel zijn we nog volop bezig met de najaarsaanbieding. Na de zomer zullen we die plannen meer kunnen toelichten.